بیمارستان دامپزشــکی هامــون

چشمان آبی و ابری در سگ ها

آیا چشمان سگ شما کدر می شود یا آبی؟ در حالی که تغییرات بصری در سگ های مسن رایج است، نظارت، پیگیری و گزارش این تغییرات به دامپزشک بسیار مهم است. در زیر، پنج بیماری رایج را که می‌توانند باعث کبودی یا کدر شدن چشم‌ها شوند، اشاره می کنیم.

اسکلروز هسته ای

اسکلروز هسته ای سخت شدن عدسی چشم است و در سگ های مسن شایع است. معمولاً در هر دو چشم به طور همزمان ایجاد می شود و چشم ها به تدریج ظاهری ابری و خاکستری متمایل به آبی به خود می گیرند. اسکلروز هسته‌ای دردناک نیست و سگ‌ها باید بتوانند خود را با تغییرات جزئی بینایی وفق دهند، به این معنی که هنوز هم باید قادر به دیدن باشند. هیچ درمانی برای اسکلروز هسته ای لازم نیست، اما برای تشخیص دقیق، معاینه دامپزشک ضروری است.

دیستروفی قرنیه

دیستروفی قرنیه یکی دیگر از بیماری‌های نسبتاً شایع است که ظاهری مایل به آبی را به چشم‌های سگ شما می‌دهد، اما معمولاً منجر به از دست دادن بینایی نمی‌شود. این یک بیماری ارثی و پیشرونده است که معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشترین آسیب را به قرنیه وارد می کند. سه نوع دیستروفی قرنیه وجود دارد:

دیستروفی قرنیه اپیتلیال

دیستروفی قرنیه استرومایی

دیستروفی قرنیه اندوتلیال

آب مروارید

سگ‌هایی که از آب مروارید رنج می‌برند، معمولاً ظاهری ابری، سفید، یا ترک در چشم‌هایشان پیدا می‌کنند. این کدر شدن عدسی چشم مانع از عبور نور می شود و در نهایت باعث از دست دادن بینایی می شود. آب مروارید می تواند در یک یا هر دو چشم ظاهر شود و با سرعت های متفاوتی پیشرفت کند. در برخی موارد، آب مروارید طی چند سال به کندی پیشرفت می کند، در حالی که در برخی موارد، کوری می تواند تنها در عرض چند روز یا چند هفته رخ دهد. بسیار مهم است که یک تشخیص دقیق داشته باشید و در مورد یک برنامه درمانی مناسب با دامپزشک خود صحبت کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که انواع مختلفی از آب مروارید وجود دارد و ممکن است سگ ها در سنین پایین به آن مبتلا شوند.

گلوکوم

گلوکوم وضعیتی است که در آن زلالیه (مایع چشم) به درستی تخلیه نمی شود. از آنجایی که چشم ها به تولید مایع ادامه می دهند، عدم تخلیه مناسب منجر به افزایش فشار داخل چشم می شود. این افزایش فشار باعث آسیب به ساختارهای داخلی چشم می شود که منجر به تغییرات بینایی می شود و در نهایت می تواند باعث نابینایی شود. این یک بیماری بسیار جدی است و باید توسط دامپزشک درمان شود.

یووئیت قدامی

یووئیت قدامی شایع ترین شکل یووئیت است. این عارضه که به نام التهاب عنبیه نیز شناخته می شود، قسمت جلویی چشم را درگیر می کند و پزشکان با توجه به گلبول های سفید و فیبرین در حفره قدامی (قسمت جلوی چشم) آن را تشخیص می دهند. این وضعیت، دردناک شناخته شده است و اغلب باعث می‌شود سگ‌ها چشم‌هایشان را چروک کنند و پنجه بزنند.

برخی دیگر از علائم رایج عبارتند از:

پارگی بیش از حد

تخلیه

چشم های ابری

سرخی

تغییر در شکل و/یا رنگ عنبیه

تورم

برای جلوگیری از آسیب بیشتر، مهم است که یک قرار ملاقات با دامپزشک را تعیین کنید و فوراً به دنبال درمان باشید. دامپزشک شما احتمالاً قطره ها، پمادها و داروها را برای چشم تجویز می کند.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون