بیمارستان دامپزشــکی هامــون

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

آب، جز اصلی سلول‌های سالم و زنده بدن به شمار می رود. بدن سگ شما بدون مصرف مایعات کافی به درستی کار نخواهد کرد و دچار خشکی بدن خواهد شد. اگر حیوان خانگی شما به اندازه کافی مایعات ننوشد، حتما دچار بیماری می‌شود. به همین دلیل شما باید هر روزه کاسه آب حیوان خانگی خود را تمیز و دوباره آن را پر کنید. همچنین باید زمانی که حیوان خانگی شما بیشتر از حد معمول آب می نوشد، هوشیار باشید. زیرا این کار او می تواند نشانه ای از وجود بیماری در حیوان باشد. شما به عنوان صاحب سگ همیشه باید مراقب باشید که آیا حیوان خانگی شما به اندازه کافی آب و مایعات می نوشد یا بیشتر از حد معمول می نوشد.

hamoonpet.com

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

روش های مختلفی برای تخمین زدن میزان این مایع برای هر حیوان وجود دارد و این به دلیل شرایط فردی، از هر حیوان به حیوان دیگر متفاوت است. به طور کلی، این حیوانات باید هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود تقریباً ۶۰ گرم (معادل یک چهارم فنجان)، مایعات بنوشند. با این حال، عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند میزان آب مورد نیاز سگ شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دامپزشک حیوان شما توصیه ای در این زمینه نکند، لازم نیست مقدار دقیق نوشیدن این مایع توسط او را اندازه بگیرید. فقط هر روز به مقدار کافی از این مایع تمیز و تازه در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید. hamoonpet.com

چرا گاهی سگ آب کمتری مینوشد؟

در اینجا چند دلیل متداول ارائه می شود که نشان می دهد در چه زمانی حیوان خانگی کمتر از حد معمول مایعات مینوشد

سگ غذای مرطوب یا غذای خانگی می خورد

حیواناتی که از غذای کنسروی سگ یا غذای خانگی تغذیه می کنند، مقداری آب از طریق خوردن غذا دریافت می کنند. زیرا این مواد شامل حدودا ۶۵ تا ۸۰ درصد مایعات هستند. ممکن است متوجه شوید که حیوان خانگی شما نسبت به زمانی که به صورت روزانه فقط غذای خشک سگ می خورد، به آب و مایعات کمتری احتیاج دارد.

ممکن است سگ بیماری یا درد داشته باشد

اگر سگ شما به بیماری زمینه ای مبتلا است یا دارای مشکلات حرکتی یا درد است، ممکن است آب کافی ننوشد. با دامپزشک خود صحبت کنید تا راه حلی به شما نشان دهد و بفهمید چگونه می توانید در این مورد به حیوان خانگی خود کمک کنید.

در فصول گرم یا زمان ورزش میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

بسته به دمای هوا و میزان ورزش کردن سگ ممکن است آب بیشتری برای نوشیدن لازم باشد. زیرا رطوبت بدن حیوان با نفس نفس زدن و ترشح بیش از حد بزاق، از بین می رود. سگ شما در ماه‌های تابستان مصرف آب خود را افزایش می‌دهد و زمانی که هوا سردتر می‌شود کمتر آب می‌نوشد. این کاملاً طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه آنها کاملاً نوشیدن آب را ترک کرده باشند. به طور مشابه، سگ شما زمانی که فعالیت کمتری دارد، احتمالاً کمتر آب می‌نوشد. hamoonpet.com

تغییرات در آب

سگ شما ممکن است به خوبی تشخیص دهد که آب بوی کمتری از تازه دارد یا آلوده شده است. به طور مشابه، بسیاری از سگ ها به طعم آب معمولی خود عادت می کنند و ممکن است در صورت تغییر منبع متوجه تفاوت شوند.

اضطراب

سگ‌های ما موجودات حساسی هستند و استرس و اضطراب می‌تواند باعث از بین رفتن اشتهای آنها برای خوردن و نوشیدن شود. این می تواند به دنبال یک تغییر ناراحت کننده در روال معمول باشد، مانند نقل مکان از خانه یا حیوان خانگی جدید، یا می تواند ناشی از اضطراب جدایی باشد، اگر کمتر فرد یا افراد مورد علاقه خود را می بینند.

hamoonpet.com

آیا سگ می تواند آب شیر بخورد؟

نوشیدن آب از شیری که استفاده از آن برای انسان‌ها بی خطر است، برای سگ ها هم بی خطر است. در بیشتر موارد، این کار مشکلی برای حیوان خانگی شما پیش نمی آورد.

اگر آب مورد نیاز سگ تامین نشود، چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از عملکردهای مهم در بدن سگ به آب نیاز دارند. بنابراین با عدم تامین میزان آب مورد نیاز سگ، حیوان خانگی شما می تواند به سرعت بیمار شود. اندام ها در نهایت با کمبود مداوم مایعات آسیب می بینند و اگر این کمبود به مدت زیادی ادامه یابد، کلیه ها، کبد و سایر اندام ها از کار می افتند. و اندکی بعد مرگ اتفاق خواهد افتاد.

مشکلات رایج کمبود آب در سگ

کمبود آب در بدن سگ جدی است و حتما باید مراقبت این اتفاق بود. همچنین توجه داشته باشید که سگ‌های باردار یا شیرده در معرض خطر کم آبی بیشتری قرار دارند. زیرا آنها به نوشیدن مایعات بیشتری نیاز دارند.

برخی از مشکلات رایج که با کمبود آب در بدن سگ‌ها اتفاق می‌افتد عبارتتد از:

  • بیماری‌های کلیوی
  • اختلالات متابولیکی (مانند دیابت)
  • سرطان

چگونه کمبود آب سگ را بررسی کنیم؟

اگر احساس می کنید بدن سگ شما کم آب شده، با این روش او میزان آب بدن او را بسنجید:

  • با دو انگشت قسمتی از پوست سگ را که بین شانه های او قرار دارد، بگیرید.
  • پوست را به آرامی بالا کشیده و سپس رها کنید.
  • ببینید که آیا پوست سر جای خود قرار می گیرد یا نه.

پوست باید به سرعت به محل قبلی خود برگردد. اگر در بدن سگ خشکی و کمبود آب وجود داشته باشد، پوست به آرامی به جای خود بر می گردد یا حتی ممکن است کمی طول بکشد تا پوست دوباره سر جای خود قرار بگیرد. hamoonpet.com

اگر سگ مقدار زیادی آب بنوشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر متوجه شدید که سگ خانگی شما بیشتر از حد معمول آب می نوشد یا ادرار می کند، دامپزشک او را در جریان بگذارید. دلایل متفاوتی برای وجود این مشکل وجود دارد. بسیاری از بیماری ها، همین علائم را نشان می دهند. یک معاینه کامل بدنی همراه با آزمایش خون یا ادرار می تواند به تشخیص دامپزشک کمک کند. ممکن است از شما خواسته شود که میزان آب و مایعات مصرفی سگ خانگی خود را اندازه بگیرید. در این صورت ممکن است لازم باشد او را از حیوانات خانگی دیگر جدا کنید.

اما تا زمان برطرف شدن مشکل، باید مقدار بیشتری از آب در اختیار سگ خود قرار دهید. برای اندازه گیری میزان آب مورد نیاز سگ، باید مقدار اضافه کردن آب به کاسه در هر بار حساب شود و مقدار باقی مانده در پایان هر روز از آن کسر شود. مقدار رطوبت موجود در وعده های غذایی نیز باید محاسبه شود تا بتوانید مقدار کل مایعات مصرف شده در یک روز توسط حیوان خانگی خود را تخمین بزنید.

هر چند وقت یکبار باید کاسه آب سگ را تمیز کنیم؟

ظرف‌های غذا و کاسه سگ را باید هر روز با صابون یا مایع ظرفشویی شستشو دهید. از آنجا که این کاسه ها با غذا و بزاق سگ شما تماس دارند، می توانند مکان های مناسبی برای رشد باکتری ها باشند. کاسه ها باید صاف و تمیز باشند، بدون گوشه یا حتی خراش هایی که باکتری ها بتوانند در آن پنهان شوند و زنده بمانند.
اگر نگران هستید که سگ شما برای حفظ سلامتی خود مایعات کافی نمی نوشد یا بیش از حد آب می نوشد، لازم است با دامپزشک او مشورت کنید. زیرا حفظ هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی سگ اهمیت بسیاری دارد که نمی توانید آن را نادیده بگیرید.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون