بیمارستان دامپزشــکی هامــون

چاقی در سگها و عوارض آن

یک مشکل رایج در سگ ها چاقی یا چربی بیش از حد بدن که منجر به اضافه وزن می شود، متاسفانه یک مشکل بسیار رایج و قابل پیشگیری است که حیوانات خانگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و هر ساله موارد بیشماری مشاهده می شود. در واقع، چاقی سگ شایع ترین اختلال تغذیه ای است که در سگ ها مشاهده می شود. همانطور که در مورد انسان ها وجود دارد، این امر ناشی از عدم تعادل در دریافت انرژی بیشتر ازحد است.


چگونه بفهمیم سگ شما اضافه وزن دارد؟


علائمی که سگ شما اضافه وزن دارد عبارتند از:

افتادگی شکم

صورت بزرگتر و گردتر

بی میلی به پیاده روی یا عقب ماندن

نفس نفس زدن بیش از حد

خستگی

نیاز به کمک برای سوار و پیاده شدن از اتومبیل

امتناع از حرکت یا بازی کردن


هنگامی که وزن پت بیش از ۱۵٪ از وزن ایده آل باشد،  میگوییم سگ دچار اضافه وزن است. همچنین اگر وزن بیش از ۳۰٪ وزن طبیعی باشد حیوان دچار چاقی شده است. با این حال، این معیارها با مطالعات اپیدمیولوژیک دقیق تأیید نشده است. داده های محدودی درباره تعریف وزن مطلوب بدن در حیوانات وجود دارد. در بیشتر حیوانات ، چاقی ناشی از عدم تعادل بین کالری دریافتی و مصرف انرژی است.


چاقی یکی از مهمترین مشکلات پزشکی در سگ ها است. مطالعات انجام شده در سراسر جهان نشان میدهد که روند شیوع اضافه وزن یا چاقی در سگ ها بین ۲۲ تا ۴۰ درصد است . ۱۳-۱۷ درصد داده های نشان می دهد که قطعا یکی از سه سگی که توسط دامپزشکان ایالات متحده ویزیت می شود دارای اضافه وزن است.

مشکلات مرتبط با چاقی

دامپزشکان اغلب این مشکلات را مشاهده می کنند، حیوانات خانگی چاق خطرات بیشتری را از عوارض بیهوشی و جراحی، عدم تحمل گرما یا ورزش، عوارض ناشی از اختلالات قلبی-تنفسی، مشکلات هورمونی، بیماری های پوستی، سرطان و اختلالات دستگاه تناسلی - حتی مرگ زودهنگام به همراه دارند. چاقی سگ حتی ممکن است به فروپاشی نای و فلج حنجره نیز کمک کند.

مشکلات رایج سگ که در نتیجه چاقی متحمل می شوند عبارتند از:

دیابت - جایی که لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی ترشح کند تا سطح گلوکز خون را تنظیم کند.

بیماری قلبی - ناشی از سطح کلسترول بالا

آرتریت - به طور مستقیم بر تحرک تأثیر می گذارد و کاهش وزن را برای حیوان خانگی شما حتی سخت تر می کند


خطرات چربی

تا همین اواخر تصور می شد که بافت چربی فقط یک ذخیره انرژی نسبتاً بی جان و عایق است. اما اکنون می دانیم که هورمون هایی را ترشح می کند که بر اشتها، التهاب، حساسیت به انسولین و عملکرد بدن تأثیر می گذارد و همچنین بر تعادل آب و فشار خون تأثیر می گذارد و منجر به بیماری کلیوی و فشار خون بالا می شود.


عوامل موثر در چاقی سگ ها

انرژی اضافی عمدتاً به عنوان چربی ذخیره می شود، اما بسیاری از عوامل دیگر نیز در چاقی سگ نقش دارند، از جمله سن، جنس، وضعیت باروری، عدم تحرک، تصمیمات صاحب سگ در مورد مصرف غذای سگ، رژیم غذایی و خوش طعم بودن، محیط زیست، شیوه زندگی و هر بیماری زمینه ای که ورزش و نتایج را مختل کند. در افزایش وزن بیش از حد به نظر می رسد برخی از نژادها شیوع بیشتری برای چاقی دارند، که نشان می دهد ژنتیک ممکن است نقش مهمی را ایفا کند، به طوری که وزن سگ های بالغ عقیم نشده اغلب کمتر از سگ های عقیم شده همان نژاد است.



برخی نژاد ها بیشتر مستعد چاقی هستند.

محققان اخیرا داده هایی را به دست آورده اند که در گونه های مختلف جانوری تاثیر ژنتیک در چاقی را اثبات میکند. برخی از نژاد های سگ بیشتر مستعد چاقی هستند مثل : ( Cairn terriers, West Highland white terriers, Scottish terriers, Shetland sheepdogs, basset hounds, Cavalier King Charles spaniels, dachshunds, beagles, cocker spaniels, and Labrador rtrievers ). برعکس ، به نظر می رسد نژادهای خاصی ، به ویژه particularly sight hounds، در برابر چاقی نسبت به سایر نژاد ها مقاوم تر هستند.


عقیم کردن آیا تاثیری در چاقی سگ دارد؟

اخته یا عقیم کردن سگ های نر و ماده باعث از بین رفتن هورمون های جنسی در گردش خون حیوان، کاهش متابولیسم بدن و سگ را مستعد اضافه وزن و چاقی میکند. تغییرات در هورمونهای جنسی احتمالاً به طور غیر مستقیم بر اثر تغییر متابولیسم سلولی و تنظیم کننده های هورمونی بر میزان کالری مورد نیاز سگ برای کسب انرژی تاثیر میگذارد. گنادادکتومی (عقیم سازی) در سگها همچنین منجر به اصلاح الگوهای تغذیه ای می شود. میزان کالری برای تامین انرژی باید پس از برداشتن تخمدان ها در سگ ماده ۳۰٪ کاهش یابد. رژیم غذایی جدید باید برای مدت زمان شش ماه حفظ شود تا از چاقی در سگ جلوگیری گردد. داده ها نشان دهنده آن است که پس از عقیم کردن میزان نیاز انرژی در سگ ۲۰٪ کاهش می یابد.



تاثیر برخی دارو ها در اضافه وزن سگ ها

برخی از داروهای خاص ممکن است به چاقی در سگ ها کمک کند. فنوباربیتال ، یک ضد تشنج رایج است ، در غلظت های بالای سرم (خون) باعث ایجاد پولیفاژی (پرخوری) می شود. افزایش مصرف مواد غذایی ممکن است به وخیم تر شدن وضعیت بدن منجر شود و در نتیجه سگ دچار اضافه وزن یا چاقی شود. گلوکوکورتیکوئیدها (گروهی از کورتیکو استروئید ها) گلوکونوژنز و لیپوژنز ( تشکیل دهتده بافت چربی ) شکم را تحریک می کنند ، که ممکن است به رسوب چربی و افزایش وزن سگ کمک کنند.

وجود بافت چربی عامل اصلی چاقی در سگ ها

وجود بیش از حد بافت چربی از طریق دو مکانیسم اصلی بر سلامت سگ ها تأثیر می گذارد:


۱ ـ رسوب بیش از حد چربی ممکن است اثرات جسمانی مخرب بر بدن داشته باشد. از جمله تحمیل وزن بیش از حد به بدن ، که موجب بیماری های ارتوپدی و یا تشدید آن ها در سگ میشود. انقباض راه های تنفسی فوقانی، که باعث تشدید اختلالات تنفسی در حیوان می شود. ایجاد مشکلات پوستی و چربی میتواند به عنوان یک عایق گرما از خنک شدن بدن حیوان با توجه به وجود موی زیاد روی بدن تا حد زیادی جلوگیری کند.


۲ ـ  عملکرد غدد درون ریز طبیعی بافت چربی سفید ممکن است مختل شود. این یک مکانیسم پاتوژنتیک قابل توجه است. که به تازگی شناخته شده است و میتواند باعث تشدید بسیاری از اختلالات متابولیک مرتبط با چاقی در انسان و گونه های حیوان خانگی مثل سگ شود. چربی های پیش التهابی که توسط بافت چربی سفید ترشح می شوند با افزایش توده بافت چربی  افزایش می یابند. بنابراین ، چاقی ممکن است به عنوان یک التهاب مزمن مشاهده شود. افزایش چربی های التهابی ناشی از بروز سندرم متابولیک و سایر اختلالات مربوط به چاقی در افراد است. افزایش بیان التهابی ژن آدیپوکین ( چربی التهابی)  در بافت چربی سفید سگ نیز ثبت شده است.


عوامل متعدد در رژیم غذایی میتواند منجر به افزایش وزن بیش از حد در سگ ها شود. تعداد وعده های غذایی و وعده های غذایی غنی شده، خوردن باقی مانده سفره و حضور حیوان هنگامی که صاحب سگ در حال آماده سازی وعده غذایی اوست، همه در افزایش وزن سگ ها نقش دارند. یک مطالعه نشان داد که سگ های چاق احتمالا بیشتر با غذاهایی با برند ارزانتر تغذیه می شوند. علاوه بر این ، سگ هایی که دارای صاحبان سالخورده هستند به احتمال زیاد به دلیل عادتهای غذایی ضعیف صاحب خود و کم بودن فعالیت روزانه از اضافه وزن یا چاقی رنج میبرند. زیرا تغذیه افراد سالخورده ایده آل نیست و در نتیجه باعث چاقی در سگ میشود.

عوامل دیگری همچون سن سگ، بیماری های غدد درون ریز مثل کم کاری تیروئید میتواند از علل مهم چاقی و اضافه وزن در سگ شود.


چاقی میتواند باعث ایجاد انواع بیماری در سگ شود. بیماری هایی مثل اختلالات ارتوپدی از جمله پوکی استخوان از عوارض چاقی در حیوانات است. همچنین بیماری هایی مثل فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی در سگ های دچار اضافه وزن بیشتر مشاهده میشود. از دیگر اختلالات چاقی در سگ ها میتوان به بیماری های دستگاه تناسلی اشاره کرد. وضع حمل غیر طبیعی و زایمان سخت نیز در سگ های ماده چاق ممکن است اتفاق بیفتد. سگ های چاق مستعد انواع سزطان ها مثل سرطان پستان و مثانه هستند.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون