بیمارستان دامپزشــکی هامــون

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

دریافت یک گاز گرفتن دردناک از سگ شما می تواند یک تجربه ناخوشایند باشد و حتی ممکن است باعث شود صاحبش در مورد خلق و خوی توله خود نگران شود. حتی آرامترین سگ هم می تواند گاز بگیرد و باید بدانید سگ ها همیشه از روی پرخاشگری یا ترس گاز نمی گیرند. پیدا کردن اینکه چرا سگ شما ممکن است گاز بگیرد، می تواند به شما کمک کند تا ریشه این رفتار را پیدا کنید و با کمی کار می تواند سگ شما را از گاز گرفتن به طور کلی منصرف کند. hamoonpet.com

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

سگ ها ممکن است به دلایل مختلفی گاز بگیرند:

آنها به عنوان توله سگ به درستی اجتماعی نشدند: توله سگ ها اغلب مرزهای بین گازگرفتن بازیگوش و گاز گرفتن دردناک را از مادر و همزادشان یاد می گیرند. اگر یک توله سگ خیلی محکم گاز بگیرد، مادر ممکن است غر بزند یا توله سگ دیگری فریاد بلندی بدهد. اگر سگ شما قبل از فرزندخواندگی زمان کافی را با مادر و بستر خود سپری نکرده یا در سنین پایین به او آموزش نداده اند که گاز نگیرد، ممکن است تفاوت بین گاز گرفتن آرام و گاز گرفتن سدردناک را ندانند. hamoonpet.com آنها در حین بازی یا از روی هیجان یا بی حوصلگی گاز میگیرند: برخی از سگ ها ممکن است در حین بازی با شما، به ویژه زمانی که هیجان زده هستند یا تعقیب می شوند، دست شما یا پاشنه پاهایتان را گاز بگیرد. نژادهای بزرگ نیز ممکن است به عنوان یک غریزه طبیعی گاز بگیرند. hamoonpet.com آنها از روی پرخاشگری یا ترس گاز می گیرند: تشخیص تفاوت بین گاز گرفتن بازی و گاز گرفتن تهاجمی همیشه آسان نیست، اما زبان بدن می تواند به شما کمک کند که مشخص شود کدام یک است. اگر سگ شما به دلیل پرخاشگری گاز بگیرد، ممکن است پوزه خود را چروک کند، تنش یا عصبی به نظر برسد، دندان های خود را در معرض دید قرار دهد یا لب های خود را به عقب برگرداند. گاز هلی تهاجمی اغلب دردناک تر ازگاز های بازی هستند.

چگونه از گاز گرفتن سگ جلوگیری کنیم

مراحل زیر به شما کمک می کند تا به سگ خود بیاموزید که گاز گرفتن خود را متوقف کند. فقط مطمئن شوید که به آموزش پایبند باشید و سازگار باشید تا سگ شما پیام های مختلط دریافت نکند.

مرحله 1: فریاد بزنید

همانطور که معمولاً با سگ خود بازی می کنید. وقتی سگ شما گاز می گیرد که از خط عبور می کند، فریاد بزنید "اوه!" یا فریاد بلندی بدهید. سپس دست خود را بردارید و بازی را برای 30 ثانیه یا بیشتر متوقف کنید. هر بار که سگ شما به شدت گاز میگیرد این روند را تکرار کنید.

پس از سه تا پنج بار انجام این کار در یک جلسه بازی، ممکن است بخواهید به فعالیت دیگری تغییر دهید تا سگ شما واکنش شما را با توبیخ اشتباه نگیرد.

مرحله 2: آموزش صبر

اگر سگتان به‌طور تصادفی از شدت بی‌تابی یا هیجان هنگام خوردن غذا، شما را گاز میگیرد، این کار را امتحان کنید: غذا را به سگ خود نشان دهید، سپس آن را در مشت خود بگذارید و اجازه دهید بوی آن را ببوید. سگ شما احتمالاً با پوزه خود دست شما را بو می کند، اما آن را به مدت 5 تا 10 ثانیه باز نکنید. سپس نام سگتان را بگویید، دستتان را طوری باز کنید که کف دستتان رو به بالا باشد و اجازه دهید غذا را از دستتان خارج کند. این کار را به طور مداوم انجام دهید تا به سگ خود صبر و ملایمت را به طور همزمان آموزش دهید.

مرحله 3: استراحت بدهید

درست مانند کودکان، مهلت استراحت می تواند یک راه موثر برای آموزش دادن به سگ شما باشد. اگر سگ شما گاز دردناکی میگیرد - حتی پس از اینکه در پاسخ فریاد می زنید - به او زمان کوتاهی بدهید. آنها را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه در یک اتاق مخصوص حیوانات خانگی یا در باکس خود بگذارید. پس از چند وقفه، حیوان خانگی شما باید شروع به دریافت پیام کند.

hamoonpet.com

مرحله 4: سبک بازی خود را تغییر دهید

در حالی که ممکن است از بازی در خانه با سگ خود لذت ببرید، زمان بازی با هم یکی از راه هایی است که سگ شما عشق و محبت شما را درونی می کند. به‌جای استفاده از دست‌هایتان در خانه‌ با سگتان، از اسباب‌بازی‌های جویدنی بادوام استفاده کنید. اگر متوجه شدید که سگتان نزدیک به نگاز گرفتنبه شما است، او را درگیر با یک بازی طناب کشی کنید تا انرژی او را تغییر دهید.

مرحله 5: غریزه را از بین ببرید

اگر سگ شما غریزه گله داری یا میل بالایی به شکار دارد، ممکن است در حین راه رفتن مچ پاهای شما گاز بگیرد یا پاهای شما را تعقیب کند. اگرچه این رفتار معمولاً تهاجمی نیست، اما همچنان می تواند دردناک باشد. برای کمک به توقف آن:

یک اسباب بازی جویدنی کوچک همراه خود داشته باشید. اگر سگتان قوزک پاهایتان را نیشگون می‌گیرد، کاملاً متوقف شوید. اسباب بازی را به سگ خود نشان دهید و توجه او را جلب کنید. آنها را وادار کنید که اسباب بازی را بگیرند، چند قدم بردارند، اسباب بازی را رها کنند و به حرکت ادامه دهند. با گذشت زمان، این فرآیند باید به سگ شما کمک کند تا تمایلات شکار خود را به جای پاهای شما به سمت اسباب بازی جویدنی هدایت کند.

مرحله 6: برای گاز گرفتن تهاجمی به دنبال کمک باشید

گاهی اوقات سگ ها از روی پرخاشگری یا ترس گاز می گیرند. اگر متوجه شدید که این نکات آموزشی رفتار را مهار یا کاهش نمی دهد، از یک دامپزشک یا مربی حرفه ای سگ کمک بگیرید – آنها می توانند پیشنهادات، آموزش و راهنمایی های بیشتری را ارائه دهند.

مانند تمام آموزش های سگ، منصرف کردن سگ از گاز گرفتن شما فرآیندی است که مستلزم ثبات و صبر است. اگر به این آموزش پایبند باشید، امیدواریم سگ شما کمتر گاز بگیرد و زمانی برسد که به طور کامل متوقف شود.

hamoonpet.com

دلایل گاز گرفتن سگ ها چیست؟

آیا سگ شما یک مادر با توله ‎‌هایش است؟ در این صورت باید فضایی برای آن ها فراهم کنید تا بدون مزاحمت افراد استراحت کند. سگ مادر با توله هایش را آرام بگذارید تا آمادگی پذیرش افراد دیگر در اطراف توله ها را پیدا کند. عوامل زیادی باعث می شود تا سگ اقدام به گاز گرفتن دیگران کند. مثلا حرکات ناگهانی و عبور دوچرخه از کنار سگ یا مواردی که سبب تحریک سگ به صورت غریزی شود. سگ برای دفاع از خود فرد را گاز می گیرد. برخی از سگ های نگهبان که جهت محافظت از اماکن مورد استفاده قرار می گیرند، چون برای این کار تربیت شده اند، ممکن است افراد غریبه را گاز بگیرند. گاهی نیز سگ ها در زمان بازی با بچه ها و گلاویز شدن با آن ها ممکن است، کودک را گاز بگیرند. بازی و شوخی صاحب سگ با افراد مختلف و گلاویز شدن غیر عمدی، می تواند سبب تحریک حیوان و دفاع از صاحب خود شود. در این موارد باید صاحب حیوان مراقب بوده و از انجام این گونه شوخی ها با افراد غریبه خودداری نماید. چون حیوان برای دفاع از صاحب خود هرکاری می کند. اگر سگ درد یا ناراحتی داشته باشد، نیز با لمس نقطۀ دردناک می تواند به طور غریزی اقدام به گاز گرفتن جهت هشدار، نماید. دامپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا سگ شما احساس درد دارد یا شرایط عصبی دیگری موجب این رفتار غیر منتظره شده است. بعضی از سگ ها در محیط طبیعی خود مانند داخل حیاط و محوطه های باز کسی را گاز نمی گیرند. اما در زمان پیاده روی یا داخل خانه و محیط های محدود، ممکن است افراد را گاز بگیرند. دلیل این کار، می تواند استرس و ناراحتی ناشی از تغییر مکان یا تماس با افراد جدید و غریبه و یا سر و صداهای غیر آشنا و محرک باشد. گاز گرفتن کودکان توسط سگ ها در برخی موارد به دلیل حسادت است. سگ تمایل دارد و توجه صاحبش فقط به او باشد و تمام محبتش او را داشته باشد. زمانی که شما در حضور سگ تان به کودک خود بیش از حد توجه می کنید، سگ شما کودک را یک رقیب فرض می کند. و اقدام به گاز گرفتن او می کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید کودکان نیز در تربیت و مراقبت از سگ نقش داشته باشند. علاوه بر این جهت جلوگیری از مشکل گاز گرفتن سگ و حسادت، باید حیوان احساس کند که به او اهمیت داده و جایگاه او در خانواده محفوظ می باشد.

پرسش و پاسخ

آیا گاز گرفتن توله سگ‌ ها طبیعی است؟ توله سگ ها زمان زیادی رو صرف بازی، جویدن و کنجکاوی در مورد اطراف می کنند. بنابراین ممکن است توله سگ در فعالیت‌های طبیعی خود با آدم ها نیز گاز بگیر. علت گاز گرفتن توله سگ ها لمس و تجربه می باشد.

چرا سگ ها دم خود را گاز می گیرند ؟ این عادت بد بیشتر در توله سگ ها دیده می شود، البته در سگ های بزرگسال و بالغ نیز این کار ممکن است. توله ها برای کنجکاوی و شناخت بد خود دم خود را گاز می گیرند. سگ های بی‌حوصله هم ممکن است دم خود را گاز بگیرند. hamoonpet.com چرا سگ پای خود را گاز می گیرد؟ توله سگ ها به همان دلیل کنجکاوی می توانند پای خود را نیز گاز بگیرند. اما این کار به طور کلی یک مشکل جدی ایت و باید به آن توجه کرد. چون در اکثر مواقع دلیل این کار، وجود آلرژی به مواد استنشاق شده است، موادی مانند همان گرده‌ها، گرد و غبار و کپک‌ها که باعث خارش شدید پوست سگ ها می شود. گاز گرفتن پاها، خاراندن زیاد گوش و مالش زیاد سر و صورت ممکن است از علائم وجود حساسیت و آلرژی پوستی در سگ شما باشد. در این صورت حتما سگ را پیش دامپزشک ببرید.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون