بیمارستان دامپزشــکی هامــون

نژاد گربه بیرمن

نژاد گربه بیرمن که بعضیا به آن گربه بیرمان یا گربه برمن هم می‌گویند، شبیه گربه‌های سیامی تایلند است ولی دارای بدنی درشت‌تر و پنجه‌هاش سفید تر میباشد. بیرمن یک نژاد آروم و مهربونی است که از وقت گذروندن با خانواده لذت می‌برد، مخصوصا اگه بهش توجه زیادی نشون بدهید. این گربه‌ها با بچه‌ها و حیوونای خانگی دیگر خیلی خوب کنار میایند. زیاد اهل سر و صدا کردن هم نیستند ولی اگه باهاشون صحبت کنید با صدای ملایم و قشنگی به شما جواب می‌دهند.

تاریخچه

بیرمن یا “گربه برمه مقدس” یک نژاد خیلی خوشگله. تو افسانه‌های قدیمی کشور برمه یا میانمار اومده یک الهه چشم آبی تصمیم گرفت به گربه یک معبد، به خاطر عشق و محبتی که به کشیش معبد داشت پاداش بده. به همین خاطر موهای سفیدش رو طلایی کرد و چشم‌های زردش رو به رنگ آبی درآورد، و پنجه‌هاش هم به عنوان نشونه پاکیش سفید باقی موند. همین‌طور افسانه‌ها می‌گن کشیش‌هایی که بمیرن دوباره به شکل گربه بیرمن متولد می‌شن.

اما این که واقعا نژاد گربه برمن چطوری به وجود اومده مشخص نیست. بعضیا معتقدن که این گربه‌ها از تلاقی نژاد گربه سیامی با گربه آنگورا (آنقوره) یا گربه پرشین ایجاد شدند، ولمی علوم نیست این اتفاق کی و کجا افتاده است.

نژاد گربه بیرمن اولین بار سال ۱۹۱۹ تو فرانسه به دنیا معرفی شد و اسمشو گذاشتن ساکر دو بیرمن (Sacre de Birmanie) یعنی گربه مقدس برمه‌ای که خلاصه شده‌اش می‌شه همین بیرمن خودمون.

مشخصات ظاهری گربه Birman

اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری گربه نژاد بیرمن ایناست:

از نظر رنگ موها شبیه گربه سیامیه، یعنی رنگ صورت، گوش‌ها، پاها و دمش از بقیه بدنش تیره‌تره سر این نژاد پهن و گرد و اندازه گوش‌هاش متوسطه رنگ چشم‌هاش آبی روشنه پنجه هر چهار تا پاش سفیده که شبیه دستکش‌های سفید کوچیکی به نظر می‌رسه و به همین خاطر بعضیا بهش گربه دستکش سفید هم می‌گن. گربه بیرمن جثه متوسط تا بزرگی داره و بدنش تنومند و قویه، طوری که اصلا به رفتار آرومش نمی‌خورد. بدن: کشیده و پت و پهن و عضلانی

سر: جمجمه درشت، پهن و گرد؛ یک نقطه نسبتا صاف جلوی هر کدوم از گوش‌ها و یکی هم روی پیشونی و بین گوش‌ها. پیشونی به سمت عقب شیب‌داره و یکم محدب یا برآمده است. طول و عرض بینی نسبت به اندازه سر متوسطه. بینی درست از زیر چشم‌ها شروع می‌شه و از بغل یک خورده محدبه. گونه‌ها توپُر هستن و پوزه تقریبا گرده، یعنی نه کوتاه و صافه نه نوک تیز و باریک. چونه و آرواره‌ها هم درشت و قوی هستن.

گوش‌ها: طول گوش‌ها متوسطه (بلندی‌شون تقریبا به اندازه عرض‌شون تو قسمتیه که به سر وصل شدن). نوک گوش‌ها حالت منحنی داره (تیز نیست).

چشم‌ها: تقریبا گرد، آبی رنگ، با فاصله متوسط از هم، و گوشه بیرونی‌شون یکم به سمت بالا متمایل شده..

پاها و پنجه‌ها: پاها طول متوسطی دارن و پهن و محکم هستن. پنجه‌ها بزرگ، گرد و محکمن. پاهای جلو پنج تا انگشت دارن و پاهای عقب چهار تا. کف پنجه‌ها صورتیه و بعضی وقتا یک یا چند تا لکه تیره هم روشون هست (مخصوصا تو گربه‌های دو رنگ).

دم: طول متوسط و متناسب با بدن

موها: متوسط مایل به بلند تا بلند، بافت ابریشمی و نرم، یک لایه، موهای دور گردن حالت طوق مانندی داره و موهای شکمش هم یک خورده موج‌داره. رنگ شکم و سینه گربه بیرمن معمولا از بقیه بدنش روشن‌تره. موها به ندرت گره می‌خوره.

رنگ: سیاه، آبی (خاکستری)، شکلاتی و یاسی، که همگی مدل سیامی هستن یعنی صورت، گوش‌ها، دم و پاها تیره‌ترن. رنگ بدن یکنواخته و بین رنگ قسمت‌های تیره با بقیه بدن کنتراست زیادی وجود داره.

رفتار و شخصیت گربه بیرمن نژاد برمه یک گربه مطیع و آروم و عاشق آدم‌هاست که دنبال صاحبش از این اتاق به اون اتاق می‌ره و مثل بچه‌ها دوست داره تو کارهایی که شما انجام می‌دین مشارکت داشته باشه. اگه طرفدار گربه سیامی هستین اما صدای نخراشیده‌شو دوست ندارین، نژاد گربه بیرمن می‌تونه گزینه مناسبی براتون باشه چون صدای آرومی داره و معمولا زمانی صداش در میاد که بخواد به صاحبش یادآوری کنه وقت شامه یا مثلا دوست داره نوازشش کنن. ضمنا عاشق بغل شدنه و مثل یک نوزاد تو آغوش شما آروم می‌گیره. گربه بیرمن برعکس سیامی‌ها دنبال رئیس‌بازی هم نیست.

این گربه‌ها با بچه آدم و همین‌طور گربه‌ها یا حیوونای خونگی دیگه و حتی سگ‌ها دوست می‌شن و در واقع برخلاف خیلی از نژادهای دیگه گربه، علاقه ندارن که تنها حیوون خونگی شما باشن. خیلی بازیگوش هم هستن و مثلا دوست دارن با حیوونای دیگه‌تون گرگم به هوا بازی کنن و به نوبت دنبال بقیه بدوئن یا خودشون فرار کنن.

مراقبت و نگهداری گربه بیرمان برای جلوگیری از بیماری پریودنتال، دندونای گربه رو مرتب مسواک بزنین. بهتره که هر روز این کارو انجام بدین، ولی اگه نشد حتی یک بار در هفته هم از هیچی بهتره. ناخن‌ها رو هر چند هفته یک بار کوتاه کنین. ترشحات گوشه‌های چشم رو با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنین. برای هر کدوم از چشم‌ها از یک قسمت پارچه استفاده کنین تا اگه یکی‌شون عفونت داشت به اون یکی منتقل نشه. هر هفته گوش‌های گربه رو چک کنین و اگه کثیف بودن با یک تیکه پنبه یا پارچه نرم که با محلول پنجاه پنجاه سرکه سیب و آب گرم مرطوب شده پاک‌شون کنین. از گوش‌پاک‌کن که می‌تونه به قسمت‌های داخلی گوش آسیب برسونه استفاده نکنین.

سلامتی و بیماری‌های نژاد برمه نژاد گربه برمن یا برمه در کل یک نژاد سالمه و می‌تونه تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم عمر کنه.

بعضی از انواع مشکلات و بیماری گربه در نژاد بیرمان ایناست:

هایپوتریکوز (کم مویی) مادرزادی که باعث می‌شه حیوون بدون مو به دنیا بیاد و غده تیموسش هم درست تشکیل نشده باشه که در نتیجه دچار نقص ایمنی می‌شه و خطر عفونت و مرگش هم بالا می‌ره. خوشبختانه این بیماری نادره. درموئید قرنیه، یعنی وجود پوست و مو روی سطح قرنیه (قسمت شفاف جلوی چشم) تو یکی یا هر دو تا چشم. این مشکل رو می‌شه با جراحی برطرف کرد. دژنراسیون اسفنجی، یک نوع بیماری پیش‌رونده که سیستم عصبی مرکزی رو تخریب می‌کنه و باعث عوارضی مثل ضعف پاهای عقب و عدم هماهنگی توی راه رفتن می‌شه. لرزش بچه گربه: این مشکل از سن حدود ۱۰ روزگی توی بعضی از بچه گربه‌ها شروع می‌شه و تا حدود ۱۲هفتگی ادامه پیدا می‌کنه، علتش هنوز معلوم نیست و خود بخود از بین می‌ره. غلظت بالای اوره و/ یا کراتینین توی خون، که بعضی وقتا ممکنه نشون دهنده اختلال عملکرد کلیه باشه.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون