بیمارستان دامپزشــکی هامــون

نژاد گربه اسفینکس sphynx

مشخصات ظاهری گربه اسفینکس

صورت گربه اسفینکس

در مورد صورت این نژاد باید بگوییم که بدون مو هستند و بر روی صورتشان چروک های زیادی وجود دارد. سر و صورت این نژاد غیر عادی و منحصر به فرد است. بر روی بینی و گوش های نژاد اسفینکس خزه های کوتاه و کم پشتی مشاهده می شود. سر گربه های اسفینکس حالت سه گوش دارد با طول بیشتر از پهنای اش می باشد. آن ها دارای گونه های برجسته و چشمانی لیمو شکل و بزرگ و هم چنین گوش های بزرگی هستند. در مورد رنگ چشم های اسفینکس ها باید بگوییم که رنگ خاصی ندارند و ممکن است هر رنگی باشند. اگر به گربه های دیگر توجه کرده باشید، تمام گربه ها دارای سبیل و ابرو هستند، اما در مورد این نژاد باید بگوییم که ابرو ها و سبیل هایشان تقریباً غیر قابل دیدن است و یا کلاً وجود ندارند.

بدن گربه اسفینکس

از آن جایی که گربه اسفینکس هیچ گونه مویی بر روی بدنش ندارد، بر روی بدن این گربه ها چروک های زیادی مشاهده می شود و هم چنین دارای شکمی گرد هستند. این نژاد بدنی سفت و عضلانی دارد، اما احتمال دارد که مانند هلو با پوششی نازک و نرم باشند. بر روی دم گربه ‌های اسفینکس خز کوتاه و کم پشتی مشاهده می شود. سینه این گربه ها پهن می باشد و پا های عضلانی و محکمی دارند. جالب است که بدانید کف پای این گربه ها بیضی شکل و انگشتانشان کشیده می باشد. دم این نژاد انعطاف پذیر و باریک است و همانند یک شلاق چرمی می ماند. برخی از این نژاد ها در انتهای دمشان خز دارند که شبیه به دم شیر است.

رنگ بندی و پوشش گربه بی مو

این گربه ها بدون مو و پوشش هستند و به همین دلیل منحصر به فرد شده‌ اند. برخی از افراد به دلیل این که این گربه‌ ها کچل هستند به آن ها لقب گربه های زشت را داده اند. بر روی برخی از قسمت ‌های بدن این گربه ها شاید خزه های کم پشت و کوتاه و یا پرز هایی را مشاهده کنید. هم چنین در مورد رنگ بندی این نژاد بامزه باید بگوییم که در رنگ هایی مانند: مشکی، سفید، شکلاتی، حنایی، یاسی و با طرح های مختلف مانند: لکه ‌های خال دار، دو رنگ و حتی چند رنگ و هم چنین راه راه یافت می ‌شوند.

وزن گربه اسفینکس

اندازه این نژاد متوسط تا بزرگ است، در مورد وزن این گربه های بامزه باید بگوییم که وزن گربه های اسفینکس نر بین 4 تا 5 کیلوگرم و وزن گربه های اسفینکس ماده بین 3 تا 4 کیلوگرم می باشد.

قد گربه اسفینکس

در مورد قد نژاد اسفینکس باید بگوییم که قد گربه های نر بین 20 تا 25 سانتی متر و قد گربه های ماده بین 19 تا 25 سانتی متر می باشند.

خصوصیات گربه اسفینکس

در مورد خصوصیات گربه اسفینکس باید بگوییم که آن ها هوش بسیار بالایی دارند، گربه های کنجکاو و خونگرمی هستند و برخلاف بعضی از گربه ها انسان گرا می باشند. این گربه ها به طور معمول از صاحبشان از همان درب ورودی استقبال گرمی خواهند کرد و اشتیاق خود را همواره به صاحب خود نشان می دهند. اگر از سگ و یا گربه دیگری نگهداری می کنید باید بدانید که این گربه ها تمام توجه، محبت و انرژی صاحب خود را برای خودشان می خواهند و دوست ندارند که این موارد گفته شده را با حیوانات دیگر تقسیم کنند. هم چنین باید افزود این گربه ‌ها برخلاف برخی از نژاد های دیگر بسیار وفادار هستند و همیشه با صاحب خود به خوبی رفتار می کنند و گاهی اوقات برخی از افراد از نظر وفاداریشان این گربه ها را به سگ ها تشبیه کرده اند.

میزان سازگاری با سایر حیوانات

اگر می‌ خواهید از نژاد اسفینکس نگهداری کنید و یا این که از این نژاد نگهداری می کنید به یاد داشته باشید که آن این گربه ها کمی خودخواه هستند و می خواهند تا تمام توجه و محبت صاحبشان متعلق به آن ها باشد. به همین دلیل تمایل ندارند تا با یک گر

به و یا یک سگ دیگر هم خانه باشند. البته میزان سازگاری این حیوانات با سایر سگ ها و گربه ها بسیار خوب است و آن ها می توانند به راحتی با حیوانات دیگر ارتباط برقرار کنند و حتی به بازی با آن ها بپردازند.

میزان سازگاری با کودکان

اگر در خانه کودک دارید و قصد دارید تا از یک گربه نگه داری کنید ما به شما نژاد اسفینکس را پیشنهاد می ‌کنیم. چرا که این نژاد عاشق ارتباط برقرار کردن با کودکان هستند و از این که با کودکان باشند خوشحال و راضی هستند. این گربه ها بسیار خانواده دوست هستند و می‌ توانند به راحتی ارتباط خوبی با کودکان برقرار کنند. البته به یاد داشته باشید که اگر فرزند شما بزرگ باشد، این گربه ها ارتباط بهتری می ‌توانند با فرزند شما داشته باشند، چرا که به این گونه کودک نیز می ‌تواند گربه را درک کند. هم چنین باید افزود که به فرزند خود نیز باید آموزش دهید تا بدانند چگونه باید با گربه رفتار کند.

میزان سازگاری با غریبه ها

گربه‌ های اسفینکس از گربه های خونگرم و انسان دوست به شمار می روند و به همین دلیل با غریبه ها نیز ارتباط خوبی برقرار می کنند و از این که بتواند انسان های جدید را ملاقات کنند بسیار خوشحال می شوند.

دلیل نام گذاری این گربه چیست؟

سوالی که برای برخی از افراد به وجود آمده، این است که چرا نام این گربه ها را اسفینکس گذاشته اند؟ در این باره باید بگوییم از آن جایی که این گربه ها بدون مو و پشم هستند و فقط در برخی از قسمت‌ های بدن آن ها کمی خز و پرز مشاهده می شود، نام این گربه ها را اسفینکس و یا همان ابوالهول به دلیل فقدان مو و پشم گذاشته اند. هم چنین برخی از افراد بر این باورند که نژاد ابوالهولی به فراعنه و مصر باز می گردد.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون