بیمارستان دامپزشــکی هامــون

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

یکی از مواردی که نگهداری از پت را کمی سخت میکند، ابتلای آنها به بیماریست. بیمار شدن موجودات زنده امری طبیعی است و ممکن است برای هر موجودی پیش بیاید. بهترین راهکار برای جلوگیری از صدمات وارد شده به حیوان در اثر بیماری، اقدام سریع برای بهبود و انجام روش های درمان بیماری است.

در نظر داشته باشید که متاسفانه گربه جزو حیواناتی است که بیماری های مشترک با انسان ها زیاد داشته و ممکن است در اثر ابتلا به بیماری های پوستی، سرپرست خود را نیز بیمار کند. لذا خوب است شما به عنوان سرپرست گربه خود انواع بیماری های پوستی گربه را بشناسید و در صورت ابتلای گربه تان به آنها برای بهبود و جلوگیری از انتقال بیماری به دیگر گربه ها و یا خود شما، تلاش کنید.

قارچ پوست گربه

این بیماری جزو بیماری های مشترک انسان و گربه است و اگر گربه تان را درمان نکنید ممکن است پس از مدتی خودتان یا دیگر اعضای خانواده تان به آن مبتلا شوید. راه انتقال این قارچ نیز از طریق تماس بدنی خصوصا نقطه ای از بدن که زخم است یا التهاب دارد با قارچ پوست گربه میباشد.
hamoonpet.com رشد این قارچ روی بدن گربه باعث ریزش موی دایره ای میشود تا جایی که نقطه ای که قارچ رشد کرده کاملا خالی از مو شده و قارچ واضح دیده میشود. البته ممکن است به جای ریزش مو، موهای آن نقطه دچار شوره شوند و شوره زدن نشانه رشد قارچ باشد.
در نظر داشته باشید که پوست گربه در صورت ابتلا به قارچ خارش ندارد و منتظر خارش پوست او نباشید تا بخواهید به پزشک مراجعه کنید. روش درمان این قارچ نیز ساده بود و با استفاده از دارو های ضد قارچ در مدت زمان مناسبی درمان میشود.
هترین زمان برای مراجعه پزشک و اقدام برای بهبود قارچ پوست گربه اولین زمانی است که شما متوجه ضایعه پوستی قرمز رنگ در پوست او و کم پشت شدن موهای آن ناحیه شدید.

کوتاه کردن مرتب موهای گربه یکی از بهترین روش های برای پیشگیری از ابتلای او به قارچ پوستی است. همچنین شستن او با با دارو های ضد قارچ نیز در روند درمان بسیار کمک کننده خواهد بود.

خارش پوست

علامتی که اغلب با ریزش مو مرتبط است خارش پوست است. خارش زمانی رخ می‌دهد که پوست تحریک می‌شود؛ سپس مولکول‌های پوست سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند و احساس خارش را القا خواهند کرد. hamoonpet.com اگرچه بسیاری از سرپرستان حیوان خانگی، غذای گربه خود را تغییر می‌دهند تا خارش را به حداقل برسانند، آلرژی غذایی تنها یک علت است در صورتی که 5 علت برای خارش پوست گربه وجود دارد. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص صحیح به دامپزشک مراجعه کنید.

زخم‌های پوستی

تشخیص انواع آسیب‌های پوستی، ساییدگی، زخم، پارگی، سوراخ، آبسه، وظیفه دامپزشک شماست. از آنجایی که زخم‌های باز شرایط ایده آل را برای باکتری‌ها و سایر میکروب‌های عفونی ایجاد می‌کنند، جلوگیری از دست زدن به زخم ضروری است. دامپزشک شما شاید در صورت امکان زخم را ببندد، اگرچه فقط زخم‌های تازه را می‌توان بخیه زد. پوشاندن زخم گاهی مفید است، اما بیشتر اوقات، این نوع بیماری های پوستی برای بهبود باز می‌مانند. دامپزشکان اغلب استفاده از یک محصول حاوی آنتی بیوتیک، ضد قارچ و ضد التهاب را توصیه می‌کنند. همیشه قبل از شروع درمان با دامپزشک خود مشورت کنید.

پوست خشک و شوره

شامپوهای دارویی اغلب می‌توانند به کاهش خشکی پوست و شوره کمک کنند، اما برای تعیین علت باید گربه خود را معاینه کنید. در حالی که شوره سر گربه می‌تواند ناشی از بیماری های پوستی اولیه به ‌ویژه عفونت‌ها باشد، اما می‌تواند به دلایل ثانویه مشکلات دیگری مانند عدم تعادل تغذیه، چاقی، یا شرایطی باشد که باعث می‌شود گربه شما بیش از حد مریض شود.

آلوپسی

آلوپسی به نازک شدن یا ریزش کامل مو در سطح فولیکول مو اشاره دارد. در مورد آلوپسی، اگر دست خود را روی ناحیه ریزش مو بکشید، معمولاً احساس صافی می‌کنید، زیرا موهای باقی مانده طبیعی هستند. آلوپسی می‌تواند نتیجه هر بیماری پوستی باشد. آلرژی، عفونت، هجوم انگل، اختلالات تغذیه ‌ی، بیماری غدد درون ریز و حتی برخی سرطان‌ها باعث آلوپسی هستند.

باربرینگhamoonpet.com

باربرینگ (شکستگی مو) نوعی نازک شدن مو است که ساقه‌های مو را به دو قسمت تقسیم می‌کند. اگر دست خود را روی ناحیه ریزش مو بکشید، به دلیل نوک تیز و زبری ساقه مو، احساس زبری می‌کنید. باربرینگ دارای علائم نا مشخص و پیچیده تری است. هنگامی که گربه‌ها موهای خود را بیش از حد نظافت می‌کنند، این می‌تواند ناشی از خارش، درد یا استرس باشد. اگر علت باربرینگ خارش باشد، فهرست علل احتمالی بسیار شبیه به علل آلوپسی است. با این حال، بهتر است گربه خود را برای ریزش مو در ناحیه شکم به نزد دامپزشک بیاورید و انتظار تشخیص بیماری پوستی را داشته باشید.

چرب شدن دم گربه

غدد زیادی روی دم گربه وجود دارند که چربی مورد نیاز بدن را ترشح میکنند. اگر چربی بیش از حد مورد نیاز بدن گربه ترشح شود، اولین ناحیه ای که چرب شده و دچار ریزش مو میشود دم گربه خواهد بود. در این صورت موی دم گربه کم پشت شده و ممکن است تغییر رنگ نیز بدهد.

چربی بیش از اندازه دم گربه که باعث ریزش مو و تغییر رنگ میشود، باعث پوسته پوسته شدن و ظاهر نا زیبای دم گربه خواهد شد. این بیماری بیشتر برای گربه های پشمالو با موهای بلند که دیر به دیر حمام میکنند پیش می آید.

از راه های درمان این بیماری میتوان به کوتاه کردن موهای دم، عقیم سازی گربه (که باعث کاهش ترشح چربی توسط آن غدد میشود) ، ضد عفونی کردن بدن و دم گربه اشاره کرد. البته قبل از اقدام به درمان، حتما با پزشک مشورت کرده و بهترین راه درمانی را پیگیری کنید.

انگل‌های پوستی

انگل‌ها گربه‌ها را دوست دارند. کنه‌ها و سایر انگل‌های خارجی می‌توانند روی یا درون پوست گربه شما زندگی کنند و باعث ایجاد ناراحتی شوند. hamoonpet.com این انگل‌ها بیماری‌های ثانویه را گسترش می‌دهند، پاسخ‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند و به طور بالقوه انسان‌ها را نیز آلوده می‌کنند. گاهی ممکن است یکی از این انگل‌ها را با چشم غیرمسلح ببینید. اغلب شما فقط متوجه خاراندن متناوب گربه خود می‌شوید یا ممکن است بثورات پوستی یا برآمدگی در پشت گربه خودببینید. hamoonpet.com

عوارض بیماری های پوستی گربه

همانطور که گفته شد این بیماری ها کشنده نیستند. اما میدانید که بخش زیادی از زیبایی گربه ها به دلیل وجود موهای نرم و بلند روی بدن آنهاست. از طرفی اکثر بیماری های پوستی گربه منجر به ریزش مو شده و از زیبایی گربه کم میکنند.

یکی دیگر از عوارض این بیماری ها، انتقال آن به دیگر اعضای خانواده است. برای مثال اگر قارچ پوستی از گربه به انسان منتقل شود و در بدن انسان رشد کند، در حالت های شدید ممکن است باعث تب بالا، اسهال، استفراغ و خستگی مفرط فرد شود. علاوه بر این همانطور که میدانید درمان بیماری های پوستی مانند آکنه یا قارچ پوست انسان هزینه های بالایی دارد. لذا بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافی، پیشگیری از ابتلای گربه به این بیماری هاست.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون