بیمارستان دامپزشــکی هامــون

علت و درمان اسهال گربه

اسهال گربه مانند انسان‌هاست و باعث کم آبی بدن حیوان می‌شود؛ اما تشخیص اسهال گربه گاهی آسان نیست؛ چون آن‌ها معمولا مدفوع خودشان را زیر خاک پنهان می‌کنند.

اگر اسهال گربه ما انقدر شدید باشد که در دور و بر خانه لکه‌های مدفوع بریزد، ما راحت‌تر این بیماری را در گربه‌مان تشخیص می‌دهیم؛ نشانه دیگرش این است که موهای اطراف مقعد گربه کثیف و لک بشود؛ مخصوصا اگر گربه‌مان از نژاد گربه‌های مو بلند باشد، به راحتی متوجه می‌شویم که او اسهال گرفته است.

اسهال بیش از آنکه یک بیماری باشد، یک نشانه است. اسهال در گربه‌ها ممکن است به دلیل ساده‌ای مثل یک تغییر غذایی ساده رخ بدهد، اما گاهی علت آن یک بیماری جدی‌تر است. تشخیص این مسئله بر عهده دامپزشک است؛ اگر اسهال گربه‌تان بیش از دو روز ادامه پیدا کرد، حتما با یک دامپزشک مشورت کنید. hamoonpet.com

ظاهر اسهال گربه اطلاعات زیادی درباره بیماری‌های احتمالی و مشکلات او به ما می‌دهد. در این مقاله، راهنمای کاملی از اسهال در گربه ها، علل و علائم آن، و همین‌طور راه‌های مؤثری برای درمان اسهال گربه خانگی برایتان آماده کرده‌ایم.

همه گربه‌ها در سنین مختلف ممکن است دچار اسهال بشوند، اما بچه گربه‌ها به‌خاطر سیستم ایمنی ضعیف‌تری که دارند، بیشتر از بقیه در معرض این عارضه هستند.

نکته بسیار مهم اینکه اسهال در بچه گربه‌ها خیلی خطرناک‌تر است، چون به‌سرعت دچار کم‌آبی می‌شوند. بنابراین اسهال بچه گربه را خیلی جدی بگیرید و او را بلافاصله به دامپزشکی ببرید.

گاهی اوقات، اسهال گربه به‌خودی خود برطرف می‌شود، اما اگه پت شما بیشتر از چند روز است که اسهال دارد و درمان اسهال گربه در خانه پاسخ نداده، و علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ گربه و خستگی و بی‌حالی، کاهش اشتها، و از همه مهم‌تر، اسهال خونی هم دارد، او را بلافاصله به دام‌پزشکی ببرید.

علت های اسهال گربه

hamoonpet.com

تغییر ناگهانی رژیم غذایی

وقتی یک بچه گربه را به سرپرستی می‌گیرید، احتمالاً فکر می‌کنید که باید به او شیر گاو بدهید؛ اما بچه گربه نمی‌تواند شیر گاو را هضم کند و دچار اسهال می‌شود. تغییر ناگهانی رژیم غذایی ممکن است باعث اسهال گرفتن گربه بشود. هنگام به سرپرستی گرفتن گربه، بهتر است دربارۀ عادات غذایی‌اش سوال کنید. وقتی رژیم غذایی گربه را بدانید، می‌توانید به تدریج غذای مورد نظرتان را جایگزین رژیم قبلی کنید. ممکن است گربۀ شما به یک مادۀ غذایی حساسیت داشته باشد. گاهی هم زیاد غذا دادن به گربه باعث می‌شود که او اسهال بگیرد. خوردن مواد غیرخوراکی دلیل دیگری است که موجب اسهال در گربه می‌شود. مثلا اگر گربه پارچه‌ای را ببلعد، ممکن است اسهال بگیرد.

تغییر ناگهانی رژیم غذایی هم ممکن است باعث اسهال گربه بشود. وقتی گربه‌ای را به سرپرستی می‌گیرید، حتما درباره عادات غذایی‌اش سؤال کنید. اگر رژیم غذایی گربه را بدانید، می‌توانید غذای موردنظرتان را کم‌کم جایگزین غذای قبلی او کنید.

هرگز غذای گربه را به‌طور ناگهانی عوض نکنید. این تغییر را طی یک هفته و به‌مرور انجام بدهید. یعنی هر روز مقداری از غذای جدید را با غذای قبلی ترکیب کنید. این مقدار را کم‌کم افزایش بدهید تا پت‌تان به غذای جدید عادت کند.

شاید هم پت شما به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد. گاهی هم غذای زیادی باعث اسهال گربه می‌شود. حساسیت غذایی، پرخوری یا خوردن چیزهای غیرقابل هضم هم باعث اسهال گربه می‌شوند.

استخوان، پلاستیک، نخ کاموا یا هرچیز غیرقابل هضم دیگری ممکن است باعث اسهال و حتی انسداد روده و مشکلات خطرناک‌تری برای حیوانات بشوند.

البته گاهی اوقات اسهال در گربه ها نشانه بیماری دیگری است. موارد زیر جزو رایج‌ترین دلایل اسهال در گربه خانگی هستند:

کرم‌ها و انگل‌هایی که در دستگاه گوارش یافت می‌شوند؛

عفونت باکتریایی بر اثر باکتری‌هایی مانند:

سالمونلا (Salmonella‎)

و کامپیلوباکتر (Campylobacter)

hamoonpet.com عفونت‌های ویروسی بر اثر ویروس‌هایی مانند:

ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان (Feline Immunodeficiency Virus ) یا به‌اختصار FIV،

پنلوکوپنی گربه‌سانان (Feline Panleukopenia Virus) یا به‌اختصار FPLV،

ویروس لوسمی گربه (Feline Leukemia Virus) یا به‌اختصار FeLV، و روتاویروس (Rotavirus).

استرس و اضطراب، ناشی از نقل مکان به خانه جدید

هم‌خانه‌های جدیدی اعم از انسان یا حیوان، و سایر عوامل محیطی استرس‌زا،

بیماری التهابی روده،

مشکلات کبدی،

پرکاری تیروئید،

بعضی داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها،

ورم لوزوالمعده یا پانکراتیک،

مواد سمی و شیمیایی خطرناک،

و انواع سرطان هم گاهی باعث اسهال شدن گربه می‌شوند.

برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی در گربه‌ها، علاوه بر انجام به‌موقع واکسیناسیون، باید پت خود را از سن دوهفتگی،انگل‌تراپی کنید. تا 12هفتگی هر دو هفته یک‌بار، قرص ضدانگل به او بدهید.

بعد از 12هفتگی هم هر یک تا سه ماه، یک‌بار قرص ضدانگل به او بدهید تا در برابر هرگونه انگل داخلی و خارجی ایمن شود. hamoonpet.com

علائم بیماری اسهال در گربه ها

اگر پت‌تان اسهال شده، و علامت دیگری از بیماری ندارد، نگران نباشید! چنین وضعیتی به‌طور معمول با مراقبت‌های خانگی، طی چند روز برطرف می‌شود.

اما بیشتر اوقات اسهال گربه نشانه است، نه خود بیماری. چه‌بسا بیماری زمینه‌ای جدی بوده، و برای پت‌تان مشکل‌ساز باشد.

آنچه در ادامه این مقاله آرون‌پت می‌آید، علائمی هستند که باید زیر نظر داشته باشید، و اگر آن‌ها را همراه اسهال گربه دیدید، او را بلافاصله به دام‌پزشکی برسانید.

تب

درد شکم

ضعف و بی‌حالی

کاهش اشتها

کاهش وزن

تداوم اسهال

اسهال و استفراغ گربه

اسهال خونی در گربه ها

مدفوع کف‌آلود و بدبو

انگل و کرم در مدفوع

مدفوع کردن خارج از ظرف

افزایش تعداد بارهای مدفوع

تلاش و زور زدن برای دفع

در این میان، اسهال خونی در گربه ها بسیار خطرناک است! گاهی اوقات مدفوع شل و آبکی، دیواره داخلی دستگاه گوارش را تحریک کرده، و باعث اسهال خونی می‌شود.

در عین حال، بسیاری از بیماری‌های خطرناک، مانند سرطان، پنلوکوپنی، آسیب به اندام‌های داخلی و انواع عفونت‌ها هم باعث اسهال خونی گربه می‌شوند.

اگر اسهال خونی در گربه ها به‌موقع تشخیص داده نشود، و درمان مؤثری صورت نگیرد، حتی ممکن است به مرگ گربه هم منجر شود!

hamoonpet.com

درمان اسهال گربه

مهم‌ترین قدم برای درمان اسهال گربه در خانه رفع علت اصلی این عارضه است. برای نمونه، اگر بچه گربه‌ای دارید که با خوردن شیر گاو اسهال شده، باید سراغ شیرخشک مخصوص گربه بروید.

اگر غذای پت‌تان را یک‌دفعه تغییر داده‌اید و او دچار چنین وضعیتی شده، غذای قبلی را به او بدهید. اگر هم احساس می‌کنید گربه‌تان استرس دارد، توجه بیشتری به او داشته باشید.

اگر اسهال گربه خانگی به‌خاطر بیماری زمینه‌ای نباشد، به‌طور معمول طی 12 تا 24 ساعت بهبود می‌یابد. در این مدت، بهتر است فقط به او آب بدهید تا مشکلش برطرف شود.

اگر قرار باشد که گربۀ شما برای درمان اسهال قرص یا دارویی مصرف کند، باید حتما زیر نظر دامپزشک باشد. هرگز از داروهای ضداسهالی که در خانه دارید به گربه ندهید؛ این داروها که عموما دارای استیل سالیسیلیک اسید یا استامینوفن هستند، برای گربه‌ها خطرناک و سمی هستند.

دامپزشک در قدم اول، معمولا سعی می‌کند با تجویز یک رژیم غذایی سالم به درمان اسهال گربۀ شما کمک کند. گاهی دامپزشک داروها و مکمل‌های ضد اسهال را نیز تجویز می‌کند؛ مخصوصا اگر گربه بر اثر عفونت یا انگل اسهال گرفته باشد، برای مثال مترونیدازول با نام تجاری Flagyl، تایلوزین با نام تجاری Tylan یا داروهای ضد انگل مثل Profender، Panacur و Drontal از جملۀ این داروها هستند. پروبیوتیک‌ها هم برای درمان اسهال در گربه معمولاً مفید هستند. برای مصرف آن‌ها نیز با دامپزشک مشورت کنید.

درمان اسهال گربه با ماست پروبیوتیک

بعضی گربه‌ها به ماست حساسیت دارند. در این صورت، به او ماست نخورانید! اما اگر پت شما در مواقع عادی مشکلی با ماست ندارد، می‌توانید در حد یک تا دو قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک ویژه گربه به او بدهید.

ماست پروبیوتیک ساده، کم‌چرب و بدون افزودنی ویژه گربه‌ها، از راه‌های مؤثر درمان اسهال گربه خانگی است. این ماده غذایی به آرام شدن دستگاه گوارش او کمک می‌کند.

تأکید می‌کنیم که ماست پروبیوتیک باید ویژه گربه‌ها باشد. پودر پروبیوتیک ویژه گربه‌ها در داروخانه‌های دام‌پزشکی و فروشگاه‌های حیوانات خانگی وجود دارند. این پودر را می‌توانید با کمی ماست ساده و کم‌چرب مخلوط کنید.

تشویق به نوشیدن آب برای درمان اسهال گربه خانگی

یکی از عوارض مهم اسهال گربه، از دست دادن آب بدن است. این عارضه، به‌ویژه در بچه گربه‌ها بسیار خطرناک است، و باید آن را حسابی جدی گرفت.

توصیه می‌کنیم تا وقتی پت‌تان به‌طور کامل بهبود نیافته، او را به نوشیدن آب تشویق کنید، تا کم‌آبی بدنش رفع شود. برای نمونه، این کارها را انجام بدهید:

آب کافی در ظروف مختلف، دوروبر اتاق‌ها بگذارید تا پت‌تان مدام به آب دسترسی داشته باشد. کمی روغن ماهی یا عصاره آب مرغ به آب گربه اضافه کنید، تا تمایل بیشتری به نوشیدن آن داشته باشد. هر بار که آب می‌نوشد، او را تشویق کنید تا به نوشیدن بیشتر ترغیب شود.

غذای مناسب درمان اسهال گربه در خانه برای درمان اسهال گربه خانگی علاوه بر آب، می‌توانید از غذاهای آبکی سوپ‌مانند هم استفاده کنید. برای نمونه، این غذاها را مدنظر قرار بدهید:

کنسروهایی که آب بیشتری دارند. سوپ مرغ و سبزیجات، البته بدون روغن، ادویه و پیاز. پوره غذای خانگی گربه که به‌راحتی هضم شود. بازهم تأکید می‌کنیم که غذای خانگی گربه، باید ترکیبی متناسب با شرایط او داشته باشد. برای تهیه غذای مناسب برای پت‌تان و درمان اسهال گربه در خانه حتما با دام‌پزشک مشورت کنید. hamoonpet.com

جمع‌بندی

مهم‌ترین کاری که برای درمان اسهال گربه می‌توان انجام داد، شناسایی علت اصلی و برطرف کردن آن است. اگر اسهال گربه به‌خاطر بیماری زمینه‌ای نباشد، به‌طور معمول تا 24 ساعت بهبود می‌یابد. اما اگر بیشتر از این مدت طول کشید، یا از همان اول، با علائم دیگری همراه بود، باید او را بلافاصله به دام‌پزشکی برسانید.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون