بیمارستان دامپزشــکی هامــون

علت استفراغ گربه چیست؟

استفراغ یک واقعیت ناخوشایند در زندگی انسان ها و دوستان حیوان خانگیمان است و هرکسی که زمان مشخصی را در اطراف گربه ها سپری کرده باشد، با شگفتی های گاه و بیگاه بیمار آشنا خواهد شد. دلایل استفراغ در گربه‌ها از گلوله‌های موی سنگین تا بیماری‌های جدی متفاوت است،

. اکثر افرادی که سرپرستی این حیوان را به عهده دارند با بروز این مشکل دچار نگرانی می‌شوند اما بد نیست بدانید که این اتفاق در بیشتر موارد عادی است و در صورت مراقبت صحیح از حیوان و تغذیه مناسب حتی بدون مراجعه به دامپزشک هم درمان می‌شود و تنها در بعضی موارد خاص ناچار به درمان جدی خواهید بود. همچنین بسیاری از نگرانی‌های شما به عنوان سرپرست یک گربه بعد از آشنایی با جزئیات این بیماری از بین می‌رود. اگر می بینید که گربه خود بیش از یک بار در ماه یا به طور مداوم استفراغ می کند، احتمالاً نگرانی در مورد آن وجود دارد و اقدام فوری ممکن است بهترین ایده باشد.

hamoonpet.com

علت استفراغ گربه چیست؟

گربه‌ها بازیگوش‌ترین حیوانات خانگی هستند و این بازیگوشی گاهی باعث دردسر آن‌ها می‌شود. یکی از دردسرهای این حیوانات بازیگوش ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف است که با توجه به جنب و جوش بالا و علاقه آن‌ها به چیزهای ممنوعه مانند خوراکی‌های مضر، چندان عجیب نیست. استفراغ یکی از بیماری‌هایی است که احتمال ابتلا به آن در گربه‌های خانگی بسیار زیاد است و دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد. اگر علت استفراغ گربه خوردن غذای مسموم یا آلوده باشد، عارضه مزمن بوده و با مراقبت‌های خانگی درمان می‌شود اما در صورتی که این بیماری از نوع حاد باشد، باید فورا به دامپزشک مراجعه کرد و درمان را زیر نظر دامپزشک و به صورت تخصصی انجام داد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا رایج‌ترین علت های استفراغ گربه و بروز این عارضه را باهم بررسی کنیم.

استفراغ گربه بعد از غذا

یکی از دلایل استفراغ در گربه‌ها، مشکل در غذای مصرفی آن‌ها یا نوع غذا خوردن است. برای مثال زمانی که گربه با سرعت غذا خورده و غذای مصرفی او به درستی هضم نشود، احتمال استفراغ و برگرداندن غذای مصرفی او وجود دارد. همچنین تغذیه گربه با غذاهای ناسالم مانند غذاهای چرب و پر ادویه نیز ممکن است باعث بروز این عارضه در حیوان شوند. یکی دیگر از دلایل اسهال و استفراغ گربه بعد از غذا، آلوده بودن غذای مصرفی آن‌ها مانند وجود مو در غذا است که در معده باقی مانده، هضم نمی‌شود و باعث رفلاکس معده حیوان می‌شود. این نوع استفراغ معمولا مزمن است و با گذشت زمان برطرف می‌شود. حساسیت نسبت به غذا در بعضی نژادها بیشتر است. برای مثال دلیل استفراغ گربه پرشین در بیشتر موارد، حساسیت و مسمومیت غذایی است و این موضوع به دلیل ضعیف‌تر بودن معده در این نژاد است.

استفراغ گربه بعد از بیهوشی

در صورتی که گربه شما به هر دلیل نیاز به جراحی داشته باشد و برای انجام جراحی بیهوش شود، این احتمال وجود دارد که پس از به هوش آمدن و با مصرف اولین وعده غذایی، دچار اسهال و استفراغ شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل در حیوان، بهتر است تغذیه بعد از عمل را با غذاهای مایع و آبکی آغاز کرد، همچنین این نکته را باید بدانید که بهترین ماده غذایی برای شروع تغذیه بعد از بیهوشی، آب هم دما با اتاق است. در صورتی که حیوان واکنشی نسبت به آب نداشته باشد، می‌توان تغذیه را با وعده‌های کوچک و غذاهای ساده آغاز کرد.

استفراغ گربه بعد از عقیم سازی

یکی از عارضه‌های بعد از عقیم سازی در گربه‌ها، استفراغ است. این عارضه هم به دلیل بیهوشی جراحی و هم به دلیل تغییراتی است که در ساختار بدن حیوان رخ می‌دهد. البته استفراغ بعد از عقیم سازی موقتی است و نهایتا دو یا سه روز زمان می‌برد اما اگر این عارضه طولانی‌تر شود باید برای اطمینان از سلامت گربه به دامپزشک مراجعه کرد. ۲. استفراغ گربه در بارداری یکی دیگر از انواع مزمن اسهال و استفراغ در گربه، استفراغ در زمان بارداری است. البته این عارضه در زمان بارداری گربه‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد اما در صورت بروز عادی است مگر اینکه با علائمی مانند خونریزی همراه استفراغ، طولانی شدن زمان استفراغ یا ضعف شدید حیوان همراه باشد.

استفراغ گربه بعد از واکسن

واکسیناسیون گربه‌ها یکی از اقداماتی است که به منظور نگهداری از آن‌ها در خانه ضرورت دارد. بعد از واکسن تغییراتی در بدن گربه رخ می‌دهند و عوارضی بروز می‌کند که یکی از آن‌ها تهوع و استفراغ است. این عوارض موقتی هستند و جزو واکنش‌های طبیعی نسبت به واکسن می‌باشند که بعد از چند روز کمتر شده و در نهایت از بین می‌روند اما در صورتی که واکسن مناسب حیوان نبوده یا در او ایجاد حساسیت کند، استفراغ و عوارض دیگر شدت بیشتری داشته و روز به روز شدیدتر می شوند. در چنین شرایطی باید فورا به دامپزشک مراجعه کرد، در غیر اینصورت حتی احتمال مرگ حیوان هم وجود دارد.

استفراغ حاوی مدفوع

از دیگر انواع استفراغ در گربه‌ها، استفراغ حاوی مدفوع است. این نوع استفراغ هم معمولا به دلیل غذای هضم نشده است. همچنین یکی دیگر از دلایل این نوع استفراغ، انسداد روده یا بلانت در حیوان است که تشخیص دقیق آن تنها توسط دامپزشک امکان‌پذیر است.

استفراغ مداوم

استفراغ مداوم همراه با کف سفید از دیگر انواع استفراغ در گربه‌ها است که علت آن غذای مسموم و فاسد، وجود مو یا کاموا در غذا و عفونت داخلی در حیوان است. این نوع از استفراغ تا زمانی که معده حیوان پاکسازی نشده و علت بروز مشکل برطرف نشود، ادامه پیدا می‌کند. در بسیاری از موارد پزشک از روش شستشوی معده حیوان برای درمان این استفراغ استفاده می‌کند، همچنین در صورتی که علت عارضه مو یا کاموا در غذا باشد و همراه با استفراغ از بدن خارج نشود، ممکن است دامپزشک از طریق جراحی، عامل این عارضه را برطرف کند.

استفراغ جهنده

دیگر نوع استفراغی که گربه‌ها به آن دچار می‌شوند، استفراغ جهنده است. در این نوع استفراغ محتویات معده حیوان به طور ناگهانی و با فشار زیادی از بدن خارج می‌شوند. در صورتی که با مشکل استفراغ جهنده به دامپزشک مراجعه کنید، اولین تشخیص او برای حیوان شما انسداد روده است اما در بعضی از گربه‌ها این عارضه به دلیل مشکلات و بیماری‌های مغزی نیز اتفاق می‌افتد. برای مثال در گربه‌های مسن ممکن است به دلیل ضعیف شدن سلول‌های مغز و در گربه‌هایی که دچار صدمه مانند تصادف می‌شوند، به دلیل آسیب‌دیدگی اعصاب مغز و تومور مغزی رخ دهد. hamoonpet.com

درمان خانگی استفراغ گربه

برای درمان خانگی استفراغ گربه باید اول علت استفراغ رو تشخیص بدید. .توجه داشته باشید که استفراغ مکرر و مداوم گربه باید جدی گرفته شود و اگه علت مشخص نشه یا وضعیت گربه تا چند ساعت بهتر نشود باید فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک بعد از بررسی وضعیت و تشخیص علت مشکل استفراغ گربه شما، ممکن است داروهای ضداستفراغ، سرم‌درمانی را شروع کند و یا رژیم غذایی گربه رو تغییر بدهد و به شما بگوید که از غذای خشک و تر گربه استفاده کنید یا نه. درمان خانگی استفراغ گربه می‌تواند مفید باشد؛ اما برای سلامت گربه، اگه مشکل ادامه داره یا با علائم شدیدتری همراه است، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

hamoonpet.com

معنی احتمالی رنگ استفراغ گربه

زرد، نارنجی یا قهوه ای ممکن است به دلیل وجود غذای نیمه هضم شده و صفرا در معده ایجاد شود.

قرمز یا صورتی ممکن است نشان دهنده وجود خون باشد. یا ممکن است به دلیل بلعیده شدن مواد خارجی یا رنگ هایی باشد که در غذا و خوراکی های گربه استفاده می شود.

شفاف یا سفید ممکن است به دلیل برگشت بزاق از مری یا زمانی که گربه با معده خالی استفراغ می کند رخ دهد.

رنگ سبز گاهی اوقات به دلیل وجود صفرا یا به دلیل مصرف مواد خارجی سبز رنگ یا غذاهای با رنگ سبز در گربه ایجاد می شود.

سیاه یا قهوه ای استفراغ گربه سیاه یا قهوه ای که شبیه تفاله قهوه است می تواند نشانه ای از خونریزی در دستگاه گوارش باشد و باید بلافاصله توسط دامپزشک درمان شود.

در ادامه چندتا از درمان خانگی استفراغ گربه رو بیان می‌کنیم:

استراحت معده گربه‌تون را به مدت چند ساعت از غذا دور نگه دارید تا معده‌اش استراحت کند و تنش‌های معده کمتر بشود. این کار به خصوص برای گربه‌هایی مفید است که سن کمی دارد.

تأمین آب و هیدراته نگه‌داشتن گربه برای درمان خانگی استفراغ گربه مطمئن بشوید که بدن گربه‌شما هیدراته است. از این طریق جلوی خطر خشکی بدنش رو می‌گیرید.

غذای سبک و تازه پس از گذشت مدت استراحت معده، غذای خوشمزه و سبکی مثل سینه مرغ آب‌پز یا کنسرو مناسب گربتون را بهش بدهید. اگه دوباره استفراغ نکرد، تا ۲۴ ساعت بعد هر یک تا دو ساعت از همون نوع غذا بهش بدهید.

استفاده از کت‌نیپ دادن کت‌نیپ به گربه می‌تونه تهوعش رو کاهش بده و معده‌اش رو آروم‌تر کند. بوی کت‌نیپ می‌تواند اعصاب گربه رو آروم کرده و در مواردی به کنترل تهوع اش کمک کند.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون