بیمارستان دامپزشــکی هامــون

واکسیناسیون در گربه ها

اهمیت واکسن در حفظ سلامت و افزایش طول عمر گربه ها نباید نادیده گرفته شود. این مسئله که واکسیناسیون گربه ها از رشد و گسترش بیماری های سخت و حتی کشنده جلوگیری می کنند، کاملا اثبات شده است.

اگر صاحب بچه گربه یا گربه بالغی هستید، دامپزشک شما می تواند بهترین برنامه واکسیناسیون را با توجه به سن، سلامت و سبک زندگی حیوان خانگی تان به شما ارائه دهد.

ویروس یا باکتری های کشته یا ضعیف‌ شده ای هستند که برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های عفونی توسط پزشک و دامپزشک تجویز می‌شود و تحت عنوان واکسن به بدن تزریق می‌گردد. واکسیناسیون گربه ها نیز به همین صورت انجام می‌گیرد تا به بهبودی بیماری حیوان ختم شود

مناسب ­ترین زمان برای واکسیناسیون گربه ها:

چنانچه قصد نگهداري و سرپرستی حيوان خانگي چون گربه را داريد بايد مطلع باشيد كه زمان واکسیناسیون گربه ها يكی از مهم ترين موارد براي پيشگيری از انواع بيماری ها در آنهاست.

طبق راهنماي واکسیناسیون گربه، تزريق اولين واكسن و اولین مقدار از واکسن سه گانه یا چهار گانه از حدود ۲ ماهگی شروع شده و بايد به بدن او تزریق گردد.

در حقيقت بهترین زمان برای واکسیناسیون گربه ها، تزریق واکسن ­های اصلی به آنها و درمان انگلی شش­ هفتگی است و پس از آن، باید تکرار آنها هر سه الی چهار هفته یکبار انجام شود و این کار تا دوازده­ هفتگی ادامه یابد.

ترتيب واكسن های اصلی گربه:

FVRCP یا RCP یا واکسن سه گانه گربه. این واکسن حیوان شما را در برابر سه ویروس: رینوتراکئیت (هرپس ویروس)، کلسی ویروس و پن لکوپنی ایمن می کند.

ويروس لوسمی (Feline leukemia virus)، ویروس سرطان خون که هم خانواده ویروس ایدز در گربه هاست و اولین بار در سال 1964 در اسکاتلند شناخته شد؛

این ویروس سیستم ایمنی گربه مبتلا را تضعیف می‌کند و این مسئله زمینه ساز عفونت های بعدی می‌گردد و می‌تواند باعث تغییرات شدیدی در سلول های خونی حیوان شود.

در اين ميان راهنماي واكسيناسيون گربه متذكر می‌شود كه در سه ماهگی واكسن سه گانه و در سه و نيم ماهگي واكسن لوسمي تكرار گردد.

طبق راهنمای واكسيناسيون گربه، چهار ماهگي دوره ای است كه اولين مقدار از واكسن هاری تزريق می‌شود.

واكسن هاری علاوه بر اينكه براي گربه ها موثر است و جزو اصلی ترين واكسن ها در برنامه واكسيناسيون گربه ها به شمار می‌آيد، براي انسان ها نيز مهم تلقی می‌شود؛ زيرا قابل انتقال از حيوان به انسان بوده و خطر بزرگی برای سلامتی جامعه به حساب می‌آید.

از چهار ماهگي به بعد بنا به تشخیص و تجویز دامپزشک برای اينكه ايمنی بدن گربه در طول اين مدت حفظ شود، اين واكسن ها به صورت ساليانه تزريق می‌شوند.

نام مهمترين واكسن ها طبق راهنمای واكسيناسيون گربه:

واكسن ویروس پنلوکوپنی (Feline Panleukopenia Virus)

واكسن ویروس هرپس (Feline Herpes Virus-1)

واكسن کلسی ویروس (Feline CaliciVirus)

واكسن ویروس لوکمی (Feline Leukemia Virus)

واكسني بابت کمبود ایمنی (Feline Immunodeficiency Virus)

واكسن کلامیدیا (Feline Chlamydiosis)

واكسن بردتلا (Bordetella)

از واکسن های اختیاری در گربه میتوان به FeLV-FIV و کلامیدیا اشاره کرد.

آیا تزریق واکسن برای گربه عوارضی هم دارد؟

در حالت کلی نمی توان گفت که هیچ عوارضی ندارند، در همه واکسن ها ممکن است عوارضی در بدن بچه گربه و حیوان شما ایجاد کند.

عوارض ممکن است ضعیف یا شدید باشند

دامپزشک حیوان شما باید قبل از هر گونه عملی حیوان خانگی شما را معاینه کند و از سلامت عمومی بچه گربه مطمین شوَو در صورت وجود تب ، ضعف و ناتوانی و مصرف برخی قرص ها از زدن واکسن باید جلوگیری کند.

عوارض خفیف واکسن زدن گربه:

عوارض ضعیف زمان واکسن زدن بچه گربه که خیلی هم شایع تر هستند

شامل موارد زیر است:

ناراحتی و درد در محل تزریق

بی اشتها شدن

ایجاد تب ملایم

ناراحتی و درد در مفاصل

ایجاد تورم بدون درد

تب کمی شدید تر که معمولا

این عوارض همگی موقت بوده و بیش از چند روز دوام نخواهند داشت.

عوارض شدید واکسن زدن گربه:

خیلی کم ممکن است رخ دهد این عوارض شامل:

شوک آلرژیک شدید: که معمولا چند دقیقه تا چند ساعت بعد از زمان واکسن زدن بچه گربه ایجاد می شود. که همراه با استفراغ ، رنگ پریدگی مخاط و اسهال است.

ایجاد تومر پوستی: این تومر پوستی که معمولا بد خیم است

میتواند بعد از واکسن زدن تا هفته ها و حتی ماه ها ایجاد شود و باقی بماند.

اگه به گربه مان واکسن نزنیم چی میشود؟

همیشه گفتند که پیشگیری بهتر از درمان است. این در مورد واکسن هم صدق میکند. بچه گربه هایی که واکسینه نشدند به شدت به بیماری هایی مثل پن لکوپنی حساسند. ابتلا به این بیماری ها علاوه بر دوره درمان فشرده و مراقبت های شبانه روزی، هزینه خیلی سنگینی را به صاحب سگ تحمیل میکند. حتی بعد از همه تلاش ها ممکن است به درمان جواب ندهد و گربه ازبین برود. حتی اگر زنده بماند هم ابتلا به چنین بیماری هایی خصوصا در سنین پایین در روند رشد و سیستم ایمنی آنها اختلال ایجاد میکند و تا پایان عمر دایما درگیر بیماری های مختلف و انواع مشکلات و اختلالات خواهند شد.

مطالب مرتبط

نژاد داگو آرژانتینو

ادامه مطلب

طوطی ماکائو

ادامه مطلب

طریقه کوتاه ‌کردن ناخن گربه‌ها

ادامه مطلب

کم خونی در سگ چیست؟

ادامه مطلب

عقیم سازی حیوانات خانگی

ادامه مطلب

واکسیناسیون در گربه ها

ادامه مطلب

سبزیجات و میوهای مفید برای گربه

ادامه مطلب

چه میوه هایی را سگ من می تواند بخورد؟

ادامه مطلب

جراحی پیوند تاج خروس

ادامه مطلب

نجات سگ سقوط کرده از طبقه پنجم

ادامه مطلب

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ادامه مطلب

معرفی بیماری لیشمانیوز Leishmaniasis

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون