بیمارستان دامپزشــکی هامــون

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

سگ‌ها عاشق تشویقی هستند و همیشه دادن انواع تشویقی به سگ باعث خوشحال شدن آنها می‌شود. البته تشویقی کاربردهای زیادی دارد. در زمینه آموزش و تربیت کردن، تمیز کردن دندان‌ها و سلامت دهان و لثه‌ها، تامین ویتامین‌های لازم و … بسیار کاربردی میباشد.

خوراکی‌های مناسب برای این حیوان از گوشت‌های خشک گرفته تا غذاهای گیاهی سالم، فاقد گلوتن و ارگانیک، انواع مختلفی دارند. شما می دانید که دوست شما چه چیزی را بیشتر دوست دارد. اما گاهی اوقات ممکن است بخواهید کمی تنوع به خرج دهید یا چیز جدیدی را برای او امتحان کنید. چالش این کار، یافتن بهترین غذاهای تشویقی برای سگ است.

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

تشویقی یا تریت (Treat) وعده‌های کوچک غذایی می باشد که به صورت میان وعده و اسنک به سگ داده می‌شود و کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای تشویقی سگ عبارتند از:

  • خوشحال کردن سگ
  • تشویق سگ پس از انجام یک کار خوب
  • تربیت و آموزش دادن به سگ
  • تامین ویتامین‌های مورد نیاز
  • کمک به سلامت دهان و دندان‌ها
  • کمک به حفظ سلامت پوست و مو

به طور کلی تشویقی سن و سال خاصی ندارد؛ البته تشویقی‌های جویدنی بیشتر به عنوان تشویقی مخصوص توله سگها در سنین دندان درآوردن استفاده میشود و تشویقی‌هایی که حاوی ویتامین‌های خاصی هستند برای بعضی سگ ها کاربرد بیشتری دارد.

همچنین دادن پاداش‌های جویدنی به سگ برای پرت کردن حواس او و مشغول کردن او برای چند دقیقه مفید است. در زمان مشغول بودن او، شما می‌توانید کاری که برایش آزار دهنده است مانند جارو برقی کشیدن یا گرفتن ناخن‌هایش را انجام دهید. البته توجه کنید که هر نوع تشویقی برای سگ خود خریداری می‌کنید، باید برای سلامت او، بی ضرر باشد.

تشویقی سگ از چه سنی باید داده بشه؟

توله‌ها تا هشت هفتگی یا همان ۲ ماهگی باید پیش مادرشون باشند و از شیر مادر تغذیه کنند. بعد از ۲ ماهگی می‌توانید توله رو به خونه‌تان بیاورید و از آنها نگهداری کنید.

در سنین کم، از همان بدو ورود باید تربیت سگ رو شروع کنید و برای موفقیت بیشتر در تربیت اش میتوانید از تشویقی سگ استفاده کنید. طعم‌های مختلف تشویقی رو امتحان کنید تا تشویقی مورد علاقه سگتان را کشف کنید و در آموزش و تربیت اش از همان تشویقی استفاده کنید.

چه زمانی بهتره به سگمون تشویقی بدیم؟

برای این که تاثیر تشویقی بیشتر باشه باید آن را در زمان مناسب به سگمان بدهیم. بین وعده‌های غذایی اصلی، بهترین زمان برای تشویقی دادن میباشد. مخصوصا اگه هدفتان از این کار آموزش دادن به سگ باشد بلافاصله بعد از غذا خوردن سگ یا قبل از غذا خوردن اش مطمئنا زمان مناسبی برای این کار نیست.

بدترین غذاهای تشویقی سگ چیست؟

بدترین چیزی که می‌توانید به حیوان خانگی خود به عنوان تشویقی بدهید، غذاهایی هستند که برای او سمی هستند. شکلات، انگور، کشمش، هر ماده حاوی زایلیتول (شیرین کننده غیر قندی)، برای این حیوانات خطرناک هستند. معمولاً این ایده خوبی نیست که به سگ خود مقدار زیادی از غذاهایی بدهید که از آن لذت می‌برد. به خاطر داشته باشید که انسان نسبت به سگ، می‌تواند مقادیر بسیار بیشتری از چربی، قند و نمک را تحمل کند.

### آیا خوردن پنیر برای سگ‌ها مضر است؟ یک تکه پنیر کوچک به عنوان یک خوردنی خوشمزه و تشویقی ساده برای اکثر سگ‌ها مناسب است. البته از آنجا که پنیر سرشار از چربی و نمک است، غذای مطمئن و سالمی برای این حیوان به شمار نمی‌رود. حتی ۳۰ گرم پنیر برای یک توله کوچک، بسیار زیاد است. اگر حیوان خانگی شما، خوردن پنیر را دوست دارد، بهتر است برای او غذاهایی با طعم پنیر تهیه کنید. از پنیرهای کم نمک و کم چرب نیز می توانید به عنوان تشویقی مناسب برای سگ استفاده کنید.

آیا خوردن کره بادام زمینی برای سگ‌ها اشکالی دارد؟

کره بادام زمینی حاوی چربی زیادی است و نباید بیش از حد به سگ داده شود. اما به طور کلی اگر مقادیر کمی از آن را به حیوان خانگی خود بدهید، مشکلی پیش نخواهد آمد. بسیاری از افراد قسمت داخلی یک اسباب بازی را به کره بادام زمینی آغشته می‌کنند و این خوب است. همیشه در هنگام خرید، اطمینان حاصل کنید که کره بادام زمینی فاقد زایلیتول است. زیرا زایلیتول ماده‌ای است که می‌تواند هر سگی در هر اندازه‌ای را از بین ببرد.

مطالب مرتبط

نژاد داگو آرژانتینو

ادامه مطلب

طوطی ماکائو

ادامه مطلب

طریقه کوتاه ‌کردن ناخن گربه‌ها

ادامه مطلب

کم خونی در سگ چیست؟

ادامه مطلب

عقیم سازی حیوانات خانگی

ادامه مطلب

واکسیناسیون در گربه ها

ادامه مطلب

سبزیجات و میوهای مفید برای گربه

ادامه مطلب

چه میوه هایی را سگ من می تواند بخورد؟

ادامه مطلب

جراحی پیوند تاج خروس

ادامه مطلب

نجات سگ سقوط کرده از طبقه پنجم

ادامه مطلب

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ادامه مطلب

معرفی بیماری لیشمانیوز Leishmaniasis

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون