بیمارستان دامپزشــکی هامــون

سبزیجات و میوهای مفید برای گربه

اگرچه وسوسه انگیز است که به گربه هایمان غذا بدهیم که دوست داریم بخوریم، اما احتمالاً ایده خوبی نیست. شما ممکن است عاشق خوردن سیب و پرتقال باشید، اما گربه ها ممکن است اینطور نباشند. در حالی که خوردن میوه ها و سبزیجات به طور کلی برای آنها بی خطر است، غذاهای خاصی وجود دارد که دوستان گربه سان شما باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنند.


گربه ها در طبیعت بیش از حد گوشتخوار هستند. این بدان معناست که سیستم گوارش آنها به یک رژیم غذایی مبتنی بر گوشت نیاز دارد. گربه ها نمی توانند گیاهان را به درستی هضم کنند و باعث مشکلات گوارشی متعددی مانند استفراغ، سوء هاضمه، یبوست و اسهال می شود.


اما در حالی که آنها واقعا نمی توانند گیاهان را هضم کنند، هنوز هم می توانند میوه ها و سبزیجات را در حد اعتدال مصرف کنند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات تغذیه‌ای عالی برای بچه گربه‌ها فراهم می‌کنند و به همین دلیل، می‌توان هر از گاهی به مقدار کمی به آنها غذا داد. پس بیایید به آن بپردازیم. گربه ها چه میوه ها و سبزیجاتی را می توانند بخورند و چه چیزی را نمی توانند بخورند؟

در اینجا 13 میوه و سبزیجاتی که خوردن آنها برای گربه ها بی خطر است و 8 میوه که باید همیشه از آنها پرهیز شود، آورده شده است.


میوه ها و سبزیجاتی که برای گربه ها بی خطر هستند

1. سیب

گربه ها می توانند سیب بخورند به شرطی که پوست و هسته آن را بردارید. با این حال، اگر هسته را جدا نکنید، می تواند برای گربه شما خطرناک باشد. چرا؟ از آنجایی که دانه‌های سیب حاوی آمیگدالین هستند که به تجزیه و تولید سیانید سمی معروف است. در حالی که محتوای سیانید در دانه‌های سیب به اندازه‌ای است که انسان را مسموم کند، می‌تواند برای گربه‌ها سمی باشد. بنابراین همیشه مطمئن شوید که سیب را به صورت ورقه ای برش دهید و پوست و هسته آن خارج از تصویر باشد.


2. آووکادو

گربه ها می توانند گوشت آووکادو را بخورند، اما مطمئن شوید که فقط گوشت او را تغذیه می کنید و نه چیز دیگری. برگ ها، پوست و پوست آووکادو حاوی ترکیب محلول در روغن پرسین است که برای گربه ها سمی خفیف است.


3. موز

خوردن موز برای گربه ها بی خطر است. همچنین منبع بسیار خوبی از پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است. محتوای بالای پتاسیم موجود در موز به حمایت از عملکرد کلیه و قلب در گربه ها کمک می کند. با این حال، از آنجایی که موز حاوی مقادیر زیادی قند است، باید به گربه خود غذا دهید.


4. چغندر

خوردن چغندر برای گربه ها کاملا بی خطر است. با این حال، چغندر می تواند باعث ایجاد رنگدانه در ادرار و مدفوع شود که می تواند شبیه خون باشد. اگر گربه شما از عفونت ادراری یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برد، بهتر است که چغندر او را تغذیه نکنید تا بتوانید وضعیت وخیم شدن یا نشدن او را اندازه گیری کنید.


5. زغال اخته

گربه ها می توانند زغال اخته بخورند و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است. همچنین به جلوگیری از آسیب بافتی و سلولی کمک می کند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری ها و عفونت های دستگاه ادراری را کاهش می دهد. به علاوه، زغال اخته می تواند ظرفیت دید در شب گربه شما را بهبود بخشد.

6. کلم بروکلی

بله، گربه ها می توانند کلم بروکلی بخارپز شده بخورند و این یک منبع عالی از فیبر و پروتئین است. همچنین حاوی آهن، پتاسیم، کلسیم، سلنیوم، منیزیم و مجموعه ای از ویتامین ها مانند ویتامین A، B، C، E و K است.


7. طالبی

طالبی میوه ای بی خطر برای گربه ها است تا زمانی که پوست آن را بردارید. پوست ممکن است حاوی باکتری های مضر باشد و باعث بیماری در گربه شما شود. خواص ضد التهابی آن برای گربه‌های سالخورده عالی است و محتوای ویتامین‌های آن از ویتامین‌های A، B، C برای تغذیه اضافی عالی است.


8. زغال اخته

گربه ها می توانند کرن بری بخورند و میوه ای عالی برای مبارزه با عفونت های مجاری ادراری است. همچنین حاوی منگنز، فیبر و ویتامین C است.


9. انبه

انبه برای سیستم گوارش گربه عالی است، اما مطمئن شوید که گربه شما گودال را نمی بلعد، زیرا حاوی سیانید است، درست مانند سیب. اطمینان حاصل کنید که وقتی به گربه انبه خود غذا می دهید، فقط گوشت آن وجود دارد.


10. آناناس

آناناس منبع عالی روی و فولات برای گربه ها است. باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت دستگاه گوارش می شود، اما از آنجایی که میوه ای بسیار شیرین است، همیشه آن را به حداقل برسانید. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که هنگام غذا دادن به آناناس گربه، پوست سیخ دار و هسته سخت شامل نمی شود زیرا خطر خفگی را به همراه دارد.


11. تمشک

خوردن تمشک برای گربه ها اشکالی ندارد و به دلیل محتوای غذایی آن عالی است. ویتامین C، فیبر بالا و خواص ضد التهابی دارد. با این حال، تمشک حاوی شیرین کننده ای به نام زایلیتول است که در صورت مصرف زیاد برای گربه ها کشنده است. مانند آناناس، باید مطمئن شوید که آن را به حداقل برسانید.


12. توت فرنگی

بله، می توانید به گربه خود توت فرنگی بدهید. سلامت کلی را تقویت می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و روند پیری را کند می کند.


13. هندوانه

همه ما می دانیم که گربه ها بزرگترین مصرف کنندگان الکل نیستند. به همین دلیل است که هندوانه میوه ای عالی برای کمک به افزایش هیدراتاسیون در گربه ها است. هندوانه از 90 درصد آب و همچنین حاوی پتاسیم، ویتامین های B6، A و C تشکیل شده است. همچنین برای بهبود عملکرد اعصاب و ماهیچه ها در گربه ها شناخته شده است.


درست مانند ما، گربه ها نیز به مواد مغذی مناسب به مقدار مناسب نیاز دارند تا بتوانند به سلامتی مطلوب دست یابند. ویتامین ها و مواد معدنی را به رژیم غذایی او اضافه کنید!


میوه ها و سبزیجاتی که خوردن آنها برای گربه ها بی خطر نیست

بنابراین اکنون که میوه‌ها و سبزیجاتی را که برای گربه‌ها بی‌خطر هستند فهرست کرده‌ایم، بیایید فهرست خود را از میوه‌ها و سبزیجاتی که گربه شما همیشه نباید بخورد آغاز کنیم. بیایید با اولین مورد در لیست خود شروع کنیم.


1. گیلاس

گربه ها هرگز نباید گیلاس بخورند زیرا برای آنها بسیار سمی است حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود.


2. مرکبات

گربه ها طعم تند مرکبات را دوست ندارند. این شامل لیمو، لیمو، گریپ فروت و حتی پرتقال است. روغن موجود در پوست مرکبات می تواند واکنش های جدی ایجاد کند، اما حاوی پسورالن نیز می باشد. پسورالن ها برای گربه ها سمی خفیف هستند و می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.


3. انجیر

انجیر برای گربه ها ممنوع است زیرا بسیار سمی است و حتی می تواند باعث مرگ شود حتی اگر گربه ها مقدار کمی از آن مصرف کنند.


4. انگور

انگور می تواند باعث نارسایی حاد کلیه در سگ ها شود و خوردن آن به گربه ها بسیار خطرناک است.


5. بادمجان

در حالی که اطلاعات زیادی در مورد مفید یا مضر بودن بادمجان برای گربه ها وجود ندارد، بادمجان ها عضوی از خانواده شب بو هستند. سبزیجاتی که به این خانواده گیاهی تعلق دارند حاوی سولانین هستند که برای گربه ها سمی شناخته شده است.


6. سیب زمینی

سیب زمینی نیز از خانواده شب بو است و حاوی سولانین است. سیب زمینی با رنگ سبز روی پوست حاوی بالاترین میزان است. در حالی که اطلاعات زیادی در مورد سیب زمینی وجود ندارد، اما همیشه بهتر است که ایمن باشید تا متاسف باشید.


7. ریواس

ریواس یک نه بزرگ برای گربه ها است. به دلیل محتوای کریستال اگزالات کلسیم محلول آن سمی است. بیشترین مقدار روی برگ ها یافت می شود اما در ساقه ها نیز وجود دارد. بلورهای محلول اگزالات کلسیم باعث کاهش سطح کلسیم خون می شوند و در برخی موارد ریواس می تواند باعث نارسایی حاد کلیه در گربه ها شود.


8. گوجه فرنگی

در حالی که گوجه فرنگی رسیده برای گربه ها کاملا بی خطر است، گوجه سبز اینطور نیست. برگ ها، ساقه و گوجه سبز حاوی سولانین است که برای گربه ها سمی است و می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

آیا گربه شما می تواند رژیم گیاهخواری داشته باشد؟

پاسخ به این سوال یک نه بزرگ است! گربه ها برای زنده ماندن به گوشت نیاز دارند. در حالی که والدین گربه‌های گیاه‌خوار ممکن است از اینکه نمی‌توانند اجازه دهند گربه‌هایشان گیاه‌خوار یا گیاه‌خوار شود، احساس ناراحتی کنند، خوردن گوشت به طور منظم برای آنها ضروری است. نیازهای تغذیه‌ای گربه‌ها را نمی‌توان تنها با میوه‌ها و سبزیجات برآورده کرد. اگر آنها را در رژیم گیاهخواری قرار می دهید و ممکن است در درازمدت در حال حاضر مشکلی نداشته باشند. رژیم گیاهخواری برای گربه حکم مرگ دارد. اگر باید به گربه خود میوه و سبزیجات بدهید، همیشه این نکات را رعایت کنید:


مطمئن شوید که لایه برداری یا پوست و دانه ها برداشته شده اند تا در قسمت ایمن قرار گیرند.

همیشه در حد اعتدال به آنها غذا بدهید.


مطالب مرتبط

نژاد داگو آرژانتینو

ادامه مطلب

طوطی ماکائو

ادامه مطلب

طریقه کوتاه ‌کردن ناخن گربه‌ها

ادامه مطلب

کم خونی در سگ چیست؟

ادامه مطلب

عقیم سازی حیوانات خانگی

ادامه مطلب

واکسیناسیون در گربه ها

ادامه مطلب

سبزیجات و میوهای مفید برای گربه

ادامه مطلب

چه میوه هایی را سگ من می تواند بخورد؟

ادامه مطلب

جراحی پیوند تاج خروس

ادامه مطلب

نجات سگ سقوط کرده از طبقه پنجم

ادامه مطلب

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ادامه مطلب

معرفی بیماری لیشمانیوز Leishmaniasis

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون