بیمارستان دامپزشــکی هامــون

عقیم سازی حیوانات خانگی

عقیم سازی حیوان خانگی شما بیشتر یک ضرورت است تا یک انتخاب به دلیل راه های متعددی که حیوان عزیز شما می تواند از آن بهرهمند شود. یک روش بسیار ایمن و متداول، عقیم‌سازی مستلزم این است که چند نکته را در نظر داشته باشید که به شما در ارزیابی چرایی، چگونگی و زمان آن کمک می‌کند! این یکی از مهمترین تصمیماتی است که شما به عنوان والدین حیوان خانگی می توانید برای سلامتی بهینه حیوان خانگی خود بگیرید. در اینجا بیمارستان دامپزشکی هامون ، توضیح همه چیزهایی را که باید در مورد عقیم کردن بدانید را به شما می گوییم به خصوص اگر برای اولین بار والدین حیوان خانگی هستید :

عقیم سازی، در اصل، عمل جراحی است که حیوان را قادر به تولید نسل نمی کند. سه اصطلاح وجود دارد که باید در مورد عقیم سازیبدانید:

عقیم سازی spaying : عقیم سازی حیوان خانگی ماده با برداشتن تخمدان ها

اخته کردن castration : عقیم کردن حیوان خانگی نر با برداشتن بیضه

خنثی کردن neuter : خنثی برابر با عقیم سازی، قابل استفاده برای حیوانات خانگی نر و ماده

چرا باید حیوان خانگی خود را عقیم کنید؟

به طور کلی، عقیم سازی می تواند منجر به زندگی سالم تری برای حیوان خانگی مورد علاقه شما شود. و این فقط حیوان خانگی شمانیست که از همه اینها سود می برد - عقیم سازی نقش مهمی در حفظ آرامش، خونسردی و سلامت حیوان خانگی شما دارد. عالی بهنظر می رسد، درست است؟

کنترل جمعیت حیوانات ولگرد

یکی از مشکلات متعدد عدم عقیم سازی:

اغلب اوقات، سگی که از نظر جنسی برانگیخته می شود، صرف نظر از اینکه حیوان خانگی دیگری باشد یا یک حیوان ولگرد، به سادگیمی خواهد جفت گیری کند! همانطور که می دانید، ممکن است سگ خود را پیاده روی کنید و او توسط سگ دیگری که ممکن است یکولگرد باشد تحریک شود. این نه تنها سگ خانگی شما را در معرض خطر عفونت قرار می دهد، بلکه به افزایش جمعیت سگ های ولگردکمک می کند. نکته دیگری که باید در اینجا مطرح شود، پرسه زدن آزادانه حیوانات خانگی عقیم نشده است که صرفاً به دلیل بیمسئولیتی برخی از صاحبان حیوانات خانگی می تواند باعث افزایش جمعیت ولگرد شود.

مهار حس شبه بارداری:

حاملگی کاذب وضعیتی است که سگ احساس می کند که باردار است در حالی که باردار نیست. این حس به ویژه در فصل تولید مثلغالب است. احساس ناراحتی در حیوان خانگی شما چیزی است که در مورد بارداری کاذب کاملاً مطمئن است و اگر او عقیم شده باشدبه راحتی می توان از آن اجتناب کرد.

تومور دستگاه تناسلی سگ:

Canine transmissible venereal tumour (CTVT)

یا transmissible venereal tumour (TVT) یا Sticker’s sarcoma

تومورهایی هستند که از رشد نامنظم سلولها به نام هیستیوسیت بوجود می آیند.هیستوسیت ها نوعی سلول ایمنی بدن هستند که در بسیاری از نواحی بدن از جمله پوست یافت می شوند. TVT از هیستیوسیت هایپوستی ایجاد می شوند.

این بیماری یک سرطان قابل انتقال در سگ ها است که هر دو جنس نر و ماده را درگیر میکند‌.

این تومور به واسطه ی انتقال سلول های سرطانی در سگ ها معمولا در حین جفتگیری پخش میشود ولی می تواند یا بو کردن لیسیدن وزایمان منتقل شود.

CTVT مرتبط با بخش خارجی دستگاه تناسی هر دو جفت نر و ماده است.

این نوع تومور بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ، به ویژه در آمریکای مرکزی/جنوبی ، جنوب ایالات متحده ، آسیا و آفریقادیده می شود ، اگرچه در سراسر جهان رخ می دهد.سگها از هر نژاد ، سن و جنسیت مستعد هستند ، اما بیشتر در سگهای نژادmixed ، سگهایی که عقیم نشده اند مشاهده می شود.

پیشگیری از تومورها و سرطان ها:

در ماده ها: حیوانات خانگی ماده عقیم نشده در برابر تعدادی از شرایط بد سلامت آسیب پذیر هستند - تومورهای پستانی یکی ازآنهاست. تومورهای خوش خیم و بدخیم غده پستانی در سگ های ماده عقیم نشده شایع است. اگر گربه ماده دارید، عدم عقیم‌سازیمی‌تواند گربه‌تان را مستعد ابتلا به عفونت‌های رحمی و سرطان سینه کند، که متاسفانه در 90 درصد گربه‌ها مرگبار مشاهده شدهاست!

عقیم کردن حیوان خانگی ماده قبل از اولین فحل احتمال تومور پستانی را تا 0 درصد، قبل از فحل شدن دوم تا 23 درصد کاهش میدهد و بعد از فحل شدن سوم به همان اندازه بد است که عقیم نشدن او. بنابراین، هر چه زودتر بهتر! همانطور که گفته شد، اگرهیسترکتومی کامل (عمل جراحی برای برداشتن م) انجام شود، احتمال سرطان به طور کامل از بین می رود زیرا رحم وجود ندارد.

در نرها: سگ های نر ممکن است به سرطان پروستات مبتلا شوند. تشکیل مایع منی و فقدان خروجی آن می تواند به بیضه های آنهافشار وارد کند و در نتیجه منجر به درد سگ خانگی شما شود. 90 درصد موارد سرطان در سگ های نر به دلیل تومورهای بیضه است.

عقیم سازی خطر آنها را تا 0 درصد کاهش می دهد زیرا بیضه ها (موضوع سرطان) در این فرآیند برداشته می شوند.

چگونه حیوان خانگی خود را عقیم کنیم؟

یک دامپزشک مجرب و با تجربه بهترین فردی است که می توانید حیوان خانگی خود را به او‌ بسپارید. روش های مختلفی وجود دارد کهپس از معاینه دقیق، با توجه به شرایط فعلی و پس از چند آزمایش از حیوان شما، دامپزشک شما می تواند نوع جراحی مورد نیاز راتعیین کند. به عنوان مثال، ovariohysterectomy رایج ترین جراحی است که توسط دامپزشکان انجام می شود. برخی از صاحبانحیوانات خانگی ترجیح می دهند فقط برخی از قسمت های دستگاه را بردارند که در واقع می تواند منجر به عوارض بعدی مانند عدمتعادل هورمونی شود. دامپزشکان برداشتن کامل دستگاه را به صورت جزئی توصیه می کنند. قبل از تصمیم گیری در مورد برداشتن دستگاه، یک گام بسیار مهم این است که حیوان خانگی خود را معاینه پزشکی کامل انجام دهید تا مطمئن شوید که او می تواند اثراتبیهوشی را تحمل کند. این به منظور جلوگیری از هر گونه خطری است، زیرا جراحی نیاز به بیهوشی حیوان خانگی شما دارد.

چه زمانی حیوان خانگی خود را عقیم کنیم؟

عقیم سازی حیوانات ماده مهم تر از حیوانات نر است. بهتر است حیوان خانگی ماده خود را قبل از اولین دوره قاعدگی عقیم کنید،بدون در نظر گرفتن جنسیت، حیوان خانگی (گربه یا سگ) بین 5 تا 6 ماه برای عقیم سازی مناسب است، به این معنی که والدین حیوانخانگی لزوماً نیازی به صبر کردن تا اولین دوره فحلی ندارند.

یک حیوان خانگی عقیم شده یک حیوان خانگی خوشحال است!

با خواندن مطالب بالا، اکنون به خوبی از عقیم سازی حیوان خانگی خود و مزایای آن آگاه هستید. عقیم‌سازی به روش‌های بیش‌تری به جامعه و همچنین به زندگی سالم و با کیفیتی که هم حیوان خانگی و هم والدین شایسته آن هستند، کمک میکند.

مطالب مرتبط

نژاد داگو آرژانتینو

ادامه مطلب

طوطی ماکائو

ادامه مطلب

طریقه کوتاه ‌کردن ناخن گربه‌ها

ادامه مطلب

کم خونی در سگ چیست؟

ادامه مطلب

عقیم سازی حیوانات خانگی

ادامه مطلب

واکسیناسیون در گربه ها

ادامه مطلب

سبزیجات و میوهای مفید برای گربه

ادامه مطلب

چه میوه هایی را سگ من می تواند بخورد؟

ادامه مطلب

جراحی پیوند تاج خروس

ادامه مطلب

نجات سگ سقوط کرده از طبقه پنجم

ادامه مطلب

تشویقی سگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ادامه مطلب

معرفی بیماری لیشمانیوز Leishmaniasis

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون