بیمارستان دامپزشــکی هامــون

(Aspiration) آسپیراسیون در جوجه های سرلاکی

آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) به معنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می‌گردد. این مواد می‌توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشد که به درون سیستم تنفسی مکیده شود.

در این مقاله سعی داریم تا به صورت خلاصه بر روی مشکلات رایج در جوجه های سرلاکی تمرکز کنیم. باید به این امر اعتراف کنیم که بیشتر مشکلات به وجود آمده، در نتیجه خطای انسانی هستند. بنابراین، همواره باید با رعایت بهداشت و استفاده از تکنیک های به روز و معتبر، همچنین داشتن احساس مسئولیت، از بروز این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد. به عنوان یک اصل، در پرورش حیوانات، و به طور خاص جوجه های سرلاکی، همواره جوجه ها را زیر نظر داشته باشید و رفتار آنها را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه، هر یک از این رفتارها بیانگر یک احساس و یا نیاز در پرنده شما خواهند بود.

آسپیراسیون (Aspiration)

آسپیراسیون زمانی رخ می دهد که معمولا در نتیجه خطای انسانی، غذا به جای مری، وارد نای جوجه ها شود. این مشکل اغلب زمانی اتفاق می افتد که جوجه از بلع غذای داده شده خودداری می کند و پرورش دهنده بدون توجه به این رفتار، همچنان به خوراک دادن ادامه دهد. در این حالت، غذا محوطه دهان را پر کرده و نهایتا باعث انسداد نای پرنده می شود. چنانچه مقدار غذای وارد شده به نای اندک باشد، جوجه ممکن است با سرفه و یا عطسه، همچنین تکان دادن ناگهانی سر، آن را خارج کند. اما چنانچه مقدار بیشتری غذا وارد نای شود، دیگر کار سخت خواهد شد و باید به سرعت از یک دامپزشک پرندگان کمک گرفت. به منظور جلوگیری از بروز آسپیراسیون، حتما به پاسخ تغذیه ای جوجه ها در هنگام غذا دادن توجه کنید. آسپیراسیون، بیشتر در زمان غذا دهی با سرنگ اتفاق می افتد تا غذا دهی با قاشق، چرا که در زمان استفاده از سرنگ، پرنده کنترل کمتری بر میزان غذای وارد شده به دهان دارد. همچنین، در زمان استفاده از سرنگ، و نداشتن تجربه و تخصص کافی، احتمال ورود کرمک و یا سر سرنگ به نای و آسپیره شدن خیلی زیاد است.

علائم رایج آسپیراسیون که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • سرفه، عطسه، یا خس خس کردن سینه
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • تنفس با دهان باز یا نفس نفس زدن
  • کاهش اشتها یا امتناع از خوردن
  • استفراغ
  • بی حالی و ضعف

اکسیژن درمانی: در موارد شدید، جوجه عروس شما ممکن است به اکسیژن درمانی برای کمک به بهبود تنفس و حمایت از سیستم تنفسی در حین بهبودی نیاز داشته باشد. این مورد بایستی زیر نظر فرد مجرب و متخصص و تنها در صورت نیاز انجام شود.

اصلاح روش های تغذیه ای: چه به صورت تغذیه دستی و چه در تغذیه به وسیله والدین، مهم است که از روش‌های تغذیه ای مناسب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که خوراک و یا سرلاک با قوام و غلظتی مناسب در اختیار جوجه عروس ها قرار می گیرند تا از بروز آسپیراسیون جلوگیری شود.

نظافت محیط پرورش: تمیز نگه داشتن محیط پرنده و عاری بودن آن از گرد و غبار، دود و سایر محرک های موجود در هوا می تواند به کاهش بروز مشکلات تنفسی که می تواند منجر به آسپیراسیون شود کمک کند.

معاینات منظم دامپزشکی: معاینات منظم دامپزشکی می‌تواند به شناسایی هر گونه بیماری زمینه‌ای که ممکن است خطر آسپیراسیون را افزایش دهد و امکان درمان فوری را فراهم کند، کمک کند.

با آگاهی از علائم آسپیراسیون جوجه های سرلاکی و انجام اقداماتی در جهت جلوگیری از بروز این مشکل، می توانید اطمینان حاصل کنید که دوست پردار شما برای سالیان طولانی تری سالم و شاداب باقی بماند. اگر نگران بروز آسپیراسیون یا سایر مشکلات سلامتی در جوجه سرلاکی خود هستید، حتما به توصیه های ارائه شده در این مقاله توجه و آنها را رعایت نمایید. با درمان سریع، بسیاری از مسائل بهداشتی در جوجه عروس ها را می توان با موفقیت درمان کرد. به یاد داشته باشید که همیشه سلامتی و بهداشت حیوان خانگی خود را در اولویت های روزمره خود قرار دهید و مراقبت و توجهی را که برای رشد نیاز دارند به آنها ارائه دهید.

مطالب مرتبط

طوطی کاسکو

ادامه مطلب

طوطی برزیلی

ادامه مطلب

عروس هلندی

ادامه مطلب

بیماری PBFD طوطی سانان

ادامه مطلب

(Aspiration) آسپیراسیون در جوجه های سرلاکی

ادامه مطلب

چرا عروس هلندی پرهای جوجه های خود را میکند؟

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون