بیمارستان دامپزشــکی هامــون

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی با ظاهر رنگی و جذابش جزو بهترین انتخاب‌های پرندگان زینتی است. در این مطلب به بررسی این پرنده زیبا، که یکی از اعضای خانواده‌ طوطی‌هاست می‌پردازیم.

طوطی برزیلی یکی از ۹ گونه جنس آگاپورنیس است (Agapornis نام علمی این پرده). آنها طوطی‌های کوچک، اجتماعی و مهربانی هستند. هشت گونه‌ آن بومی قاره آفریقا هستند و طوطی برزیلی سر خاکستری بومی ماداگاسکار است. نام خود را از قدرت پیوند بین جفت‌ها و ساعات طولانی که پرندگان با هم صرف می‌کنند گرفته‌اند.

طوطی‌های برزیلی‌ در گله‌های کوچک زندگی می‌کنند و میوه، سبزیجات، علف‌ و دانه می‌خورند. همچنین طوطی برزیلی سیاه بالدار حشرات و انجیر می‌خورد. بعضی از گونه‌ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند. چند جهش رنگ انتخابی در پرورش مد نظر است. متوسط طول عمر خود را ۱۰ تا ۱۵ سال است.

طوطی برزیلی ۱۳ تا ۱۷ سانتی‌متر طول و ۴۰ تا ۶۰ گرم وزن دارد. آنها در میان کوچک‌ترین طوطی‌ها قرار دارند، دارای یک دم کوتاه بدون نوک و نسبتا بزرگ و منقار تیز هستند. طوطی برزیلی‌های وحشی عمدتا سبز با انواع رنگ‌ها در قسمت بالای بدن هستند. طوطی برزیلی فیشر، طوطی برزیلی‌های سیاه گونه، و طوطی برزیلی نقاب‌دار یک حلقه برجسته سفید رنگ در اطراف چشم خود دارند. رنگ بسیاری از گونه‌های محبوب، در پرورش انتخابی تولید شده است.

انواع نژادهای طوطی برزیلی: طوطی برزیلی شامل ۹ گونه به شرح زیر است:

  • طوطی برزیلی گلگون یا طوطی برزیلی صورت هلو (Agapornis roseicollis)
  • طوطی برزیلی زرد یقه یا طوطی برزیلی نقاب‌دار (Agapornis personatus)
  • طوطی برزیلی فیشر (Agapornis fischeri)
  • طوطی برزیلی لیلیان یا طوطی برزیلی Agapornis lilianae) Nyasa)
  • طوطی برزیلی سیاه گونه (Agapornis nigrigenis)
  • طوطی برزیلی کله خاکستری یا طوطی برزیلی ماداگاسکار (Agapornis canus)
  • طوطی برزیلی بال سیاه یا طوطی برزیلی حبشه‌ای (Agapornis taranta)
  • طوطی برزیلی کله قرمز یا طوطی برزیلی قرمز رو (Agapornis pullarius)
  • طوطی برزیلی سوین درین یا لبیریایی (Agapornis swindernianus)

تغذیه طوطی‌ برزیلی:

طوطی‌ برزیلی در طبیعت از انواع دانه‌ها، توت‌ها، میوه‌ها، غلات، علف‌ها، شکوفه برگ‌ها و دانه‌های ذرت و انجیر تغذیه می‌کنند. طوطی‌ برزیلی روزانه بین 45 تا 60 گرم غذا می‌خورد. یک جیره غذایی حاوی مقداری میکس دانه مخصوص طوطی‌های کوچک به همراه انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای طوطی‌ برزیلی مناسب است.

مکمل‌ها شامل سبزیجات تازه، سبزیجات برگی، شاخه درخت برای نوک زدن، برخی میوه‌ها و شاخه ارزن می‌باشد.از میان میوه‌هایی که به عنوان مکمل غذایی برای طوطی‌ برزیلی استفاده می‌شوند می‌توان به انواع توت، سیب، انگور، گلابی، موز و کیوی اشاره نمود.

بعضی از سبزیجات تازه و برگی برای طوطی‌ برزیلی نیز شامل اسفناج، کاسنی سالادی، آب‌تره، گندمک رایج، تربچه، جعفری، قاصدک، برگ هویج، بلال، نخود فرنگی، کاهو و علوفه سبز می‌باشد.

همچنین می‌توانید پروتئین‌های اضافی مانند خشکبار از جمله بادام زمینی با پوست، فندق، گردو، فندق برزیلی و شاه بلوط نیز به طوطی‌ برزیلی بدهید. چارپا سعی کرده اطلاعات مفید را از منابع رسمی جهانی برای شما تهیه کند. علاوه بر این باید باید در ظرفی جداگانه کف دریا، شن و صدف نیز به طوطی‌ برزیلی بدهید تا کلسیم پرنده تامین شود. هرگز به طوطی‌ برزیلی آووکادو ندهید زیرا این میوه برای پرنده‌ها مسمومیت‌زا می‌باشد.

ظرف غذا و آب پرنده باید از جنس سفال یا چینی باشد زیرا طوطی‌ برزیلی ظرف‌های پلاستیکی را می‌جود و این می‌تواند باعث مرگ پرنده شود. طوطی‌های‌ برزیلی آب زیاد مصرف می‌کنند، پس حتماً هر روز مرتب آب آن ها را عوض کنید.

محل زندگی و نگهداری طوطی‌ برزیلی:

طوطی‌ کوتوله برزیلی پرنده‌های بسیار فعالی هستند، در نتیجه قفس مناسبی که بتواند آن‌ها را در خود جای دهد، باید فضای بسیار زیادی داشته باشد. فراموش نکنید که طوطی‌های برزیلی بسیار فعال و پرتحرک هستند. توصیه می‌شود که برای یک جفت طوطی‌ برزیلی، قفسی با حداقل ابعاد 81 x 50 x 50 سانتی‌متر با چهار میله نشیمن‌گاه، ظرف غذا و آب و فضایی برای حمام تهیه کنید.

قفس را یا روی زمین بگذارید و یا روی دیوار و در ارتفاعی که هم ‌راستا با چشمتان باشد یا در فاصله 2 متر از زمین قرار دهید. اطمینان پیدا کنید که جایی که قفس را قرار داده‌اید نور مناسب و تهویه خوب دارد، اما از سرما دور باشد. قفس نباید در نزدیکی درها و پنجره‌هایی قرار داشته باشد که در معرض نور مستقیم خورشید هستند زیرا ممکن است بیش از حد گرم شود؛ قفس باید در نزدیکی حداقل یک دیوار باشد تا ایمنی و امنیت آن افزایش یابد.

دما درطول روز معمولاً به طور میانگین بین 15.5 تا 21.1 درجه سانتی‌گراد و در طول شب نیز به طور میانگین حدود 4.5 درجه سانتی‌گراد است. قاعده کلی این است که دمایی که خودتان در آن احساس راحتی دارید، برای پرنده‌یتان نیر مناسب است. چه پرنده سالم باشد چه بیمار، باید علائم احساس ناراحتی او در مورد دما را با دقت بررسی کنید: پرنده‌هایی که سردشان است معمولاً پر‌هایشان را مدت طولانی پف‌کرده نگه می‌دارند و پرنده‌هایی که بیش از حد گرمشان شده است، بال‌هایشان را از بدنشان دور نگه می‌دارند و نفس نفس می‌زنند.

روی قفس پرنده را باید شب‌ها با پارچه‌ای بکشید تا از سرما و سر و صدا دور باشند. طوطی‌های برزیلی عاشق قسمت‌های خاصی از قفس برای استراحت هستند. لانه‌ها باید در قسمت بالای قفس قرار داده شود، همه آن‌ها در یک سطح و همگی به یک شکل باشند تا به این ترتیب از دعوا میان طوطی‌های برزیلی جلوگیری شود. لانه طوطی‌ برزیلی معمولاً به ابعاد 20 x 20 x 20 سانتی‌متر یا 25 x 15 x 15 سانتی‌متر است. تخم‌گذاری‌های طوطی‌ برزیلی را کنترل کنید و برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت آن‌ها، تخم‌ها را از داخل لانه بردارید.

اصول نگهداری از طوطی‌ برزیلی:

مراقبت‌های اولیه از قفس شامل تمیز کردن و عوض کردن ظرف غذا و ظرف آب به صورت روزانه است. چارپا سعی دارد اطلاعات مفید برای شما در این مرحله تامین کند. می‌توانید برای تمیز نگه داشتن کف قفس از روزنامه استفاده کنید و برای جلوگیری از بروز بیماری هر روز آن را عوض کنید. قفس را باید هر هفته با آب صابون یا ضدعفونی کننده‌های مخصوص قفس پرنده‌ها تمیز و ضدعفونی کنید. میله‌ها و اسباب بازی‌های قفس را نیز هر زمان که کثیف شدند، بشویید و کامل خشک کنید.

رفتارهای اجتماعی با طوطی برزیلی:

طوطی‌های برزیلی پرنده‌هایی بسیار اجتماعی هستند. به طور کلی، تصور بر این است که اگر این پرنده‌ها به صورت جفت، نه تکی، نگه‌داری شوند، برای سلامت و شادمانی آن‌ها بهتر است. اگر فقط یک طوطی‌ برزیلی دارید، باید روابط اجتماعی لازم را برای او فراهم کنید، روابطی که نمی‌تواند آن را در ارتباط با طوطی‌ برزیلی دیگری تجربه کند. این پرنده نسبت به صاحب خود یا پرنده هم‌خانه خود به شدت وفادار است.

رابطه طوطی کوتوله برزیلی:

طوطی‌های برزیلی جدا از طبیعت اجتماعی که نسبت به شما به عنوان صاحبشان یا نسبت به هم‌خانه‌یشان دارند، می‌توانند نسبت به سایر پرنده‌ها بسیار خشن شوند. باید اطمینان پیدا کنید که همه جفت پرنده‌هایتان با هم جفت خورده و سازگار و "جفت" واقعی باشند؛ یعنی ناجور و نامتناسب با هم نباشند. هرگز گونه‌های مختلف طوطی‌ برزیلی را با هم جفت نکنید زیرا با هم ناسازگار می‌شوند و دعوا می‌کنند. جفت‌هایی که با هم سازگاری دارند، در فصل جفت‌گیری و در کل روزهای سال مدام همدیگر را تمیز می‌کنند و می‌آرایند و از دانه‌های قفس در دهان هم می‌گذارند.

این پرنده‌های کوچک کل روز را جیک‌جیک می‌کنند و آواز می‌خوانند. اگر صدایی ناگهانی آن‌ها را بترساند، یا متوجه حضور شکارچی شوند و یا هوا سرد شود و باد بوزد، در لانه خود پنهان خواهند شد.

فعالیت‌های روزانه طوطی‌ برزیلی

طوطی‌های برزیلی با طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شوند، کمی آب می‌نوشند، غذا می‌خورند و بلافاصله شروع به جیک‌جیک می‌کند. معمولاً در اواسط صبح آرام می‌شوند و در اواخر بعد از ظهر دوباره شروع به جیک‌جیک می‌کنند.

این پرنده‌،طوطی برزیلی، بسیار فعال است و مدام در تمام طول روز در حال پر زدن، بالا رفتن از قفس و میله‌ها یا نوک زدن به اسباب بازی‌ها و یا تمیز کردن خود است. طوطی‌های برزیلی عاشق همه نوع اسباب بازی هستند مانند آویز دانه، تاب، نردبان، آینه، وسایل براق و اسباب بازی‌های چوبی. طوطی‌های برزیلی کاغذ خردکن‌های طبیعی هستند! در نتیجه کاغذهای بدون رنگ در اختیارشان قرار دهید تا بازی کنند.

طوطی‌های برزیلی بیرون از قفس برای بازی کردن با وسایلشان یک جا نمی‌مانند زیرا آن‌ها کشف محیط اطراف را دوست دارند. اطمینان حاصل کنید که درها و پنجره‌های اتاقی که پرنده‌یتان در آن در حال بازی کردن است، بسته باشد و هیچ ظرف آبی مانند لیوان آب یا توالت و سینک ظرفشویی به صورت در باز در آن وجود نداشته باشد و اجاق گاز داغ نیز در نزدیکی آن اتاق قرار نداشته باشد. زمانی که طوطی‌ برزیلی بیرون از قفس است، همیشه باید مراقب او باشید و بر او نظارت داشته باشید.

مطالب مرتبط

طوطی کاسکو

ادامه مطلب

طوطی برزیلی

ادامه مطلب

عروس هلندی

ادامه مطلب

بیماری PBFD طوطی سانان

ادامه مطلب

(Aspiration) آسپیراسیون در جوجه های سرلاکی

ادامه مطلب

چرا عروس هلندی پرهای جوجه های خود را میکند؟

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون