بیمارستان دامپزشــکی هامــون

عروس هلندی

عروس هلندی، طوطی دوست داشتنی است که به عنوان دومین پرنده محبوب خانگی بعد از مرغ عشق در بین مردم شناخته شده است. می توان این پرنده‌ی زیبا را با نام متغیر Nymphicus hollandicus معرفی کرد. عروس هلندی از جمله خانواده های طوطی های کاکل دار یا کاکل به سر است که از سمت استرالیا بوجود آمده است و به آن طوطی هلندی نیز می گویند. در طول روز رفتارهای متفاوتی را از این پرنده مشاهده خواهید کرد طوری که در مدت زمان مشخصی بسیار دوست داشتنی و مهربان است اما در زمان های دیگر می توان آن را بسیار گستاخ و جسور دانست. صدای بسیار زیبایی دارد و در صورت نگهداری از آنها در منزل باید انتظار شنیدن صوت زیبایش را در تمام مدت طول روز داشته باشید. این پرنده در زبان انگلیسی به کوکاتیل Cockatiel معروف است.

تاریخچه

در مورد پیدایش و اهلی شدن این پرنده تا کنون تاریخ دقیقی مشخص نشده است. در تحقیقات بدین صورت نوشته شده است که برای اولین بار این پرنده توسط بومیان ساکن در قاره اقیانوسیه اهلی شده است. پس از مدتی مهاجران انگلیسی به استرالیا رفتند و به عنوان اولین کسانی که این نوع پرنده را اهلی کردند، شناخته شدند. اینگونه تصور می شود که به احتمال زیاد عروس هلندی توسط اشخاصی که به صورت تبعیدی به استرالیا آمدند، هنگامی که از انگلستان باز می گشتند آورده شده و کم کم توسط آنها پرورش داده شده است. پس از مدتی محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد پیدا کرد و امروزه به عنوان محبوب ترین پرنده از نوع خودش محسوب می شود.

مشخصات ظاهری

در رنگ های: سفید، زرد، خاکستری

اندازه: کوچک

طول عمر: مدت زمان 20 سال

یکی دیگر از نشانه های ظاهری این پرنده که زیبایی را در آن چندین برابر کرده است رنگ متفاوت گونه های آن است. رنگ بال و پر عروس هلندی نر و ماده با هم فرق می کند و این موضوع یکی از عواملی تفکیک جنسیت آن ها محسوب می شود.معمولا با توجه به ترکیب های رنگی این نوع پرنده گونه ها در رنگ های متفاوتی رنگ آمیزی می شوند. معمولا قسمت زیرین پرنده رنگ روشن تری نسبت به قسمت بالایی دارد. لکه های کوچک زرد رنگی در قسمت زیرین بال های عروس هلندی دیده می شود. این لکه ها فقط در گونه های ماده دیده شده است. وزن آن ها پس از بلوغ بین 80 تا 120 گرم متفاوت است که بسته به نوع تغذیه و شیوه زندگی اشان متغییر است.محیطی که پرنده را در آن نگهداری می کنید و نحوه رفتار شما با آن تاثیر بسزایی در روحیات و سلامت آن ها دارد و این موضوع یکی از فاکتور های تاثیر گذار در طول عمر این پرندگان محسوب می شود. به طور کلی طول عمر ان پرندگان بین 12 تا 14 سال متغیر است اما اگر شرایط ایدآلی برای آن ها فراهم کنید ممکن است تا 25 سال هم می رسد.

زمان بلوغ عروس هلندی ها نزدیک به 9 ماه می باشد که در طول این 9 ماه هم به لحاظ جثه ای و هم به لحاظ زیاد تر شدن حجم بال و پرشان به طور چشم گیری رشد می کنند و به مرور رنگ نوک منقارشان تیره تر می شود.

شرایط نگهداری عروس هلندی:

شما در ابتدا باید برای عروس هلندی خود مانند سایر پرندگان یک قفس تهیه کنید که بتواند در آن بخوابد و یک فضای مناسبی برای دستشویی و خوراکی هایش در آن تعبیه شده باشد.

برای رشد بهتر آن ها می توانید هر روز مقدار کمی شیرینی به آب آن ها نیز اضافه کنید.

موضوع بعدی نظافت و استحمام آن ها است. عروس هلندی ها ذاتا پرندگان تمیزی هستند به طوری که اگر در طول روز بیکار و تنها باشند با نوک داخل پرهایشان را تمیز می کنند به همین دلیل شما باید مرتبا قفس آن ها و اطرافش را تمیز کنید تا همیشه شاداب و سرحال باشند. عروس هلندی ها علاقه زیادی به آب تنی و بازی با آب دارند به همین دلیل فقط کافی است یک کاسه آب داخل فقس آن ها فرار دهید تا بتوانند خودش را بشوید.

خوراکی های مفید برای رشد عروس هلندی:

این پرندگان در انتخاب نوع خوراکی خود سختگیری زیادی ندارند و تقریبا همه چیز خوار هستند به همین دلیل شما می توانید انواع مختلفی از مواد غذایی را در رژیم غذایی آن ها بگنجانید و یک برنامه غذایی مقوی و در عین حال متنوع برای آن ها ترتیب دهید. این پرندگان هم مانند انسان ها نیاز به ویتامین و مواد معدنی متفاوتی دارند تا از نظر بنیه قوی شوند و از نظر جسمی بتوانند بدن مقاومی داشته باشند.

آیا ماکارونی برای عروس هلندی مفید است؟

ماکارونی یکی از این مواد خوراکی هستند که هم از نظر تامین ویتامین برای آن ها مفید است و از نظر طعم و مزه جزء خوراکی های مورد علاقه آن ها محسوب می شود. عروس هلندی ها نسبت به پخت ماکارانی حساسیت خاصی ندارند به طوری خام آن را هم با اشتها می خورند. از آن جا که ماکارونی یک منبع مناسب برای تامین کربوهیدرات محسوب می شود بهتر است که به صورت مدام این غذا را در برنامه غذایی هفتگی آن ها قرار دهید حتی گاهی می توانید برای تشویق این پرندگان در حین آموزش مقداری از ماکارونی پخته شده را با اتواع کره مخلوط کنید و به عنوان یک وعده غذایی در اختیار پرنده تان قرار دهید. از آن جا که ماکارونی یکی از مواد خوارکی مفید برای عروس هلندی ها محسوب می شود بسیاری از دام پزشکان توصیه می کنند در طول دوران رشدشان حتما این خوراکی را در برنامه غذایی شان بگنجانید.

صدای پرنده عروس هلندی و آشنایی با خلقیات اجتماعی آن:

می توان گفت که این پرنده زیبا در آمریکا به عنوان محبوب ترین پرنده خانگی شناخته می شود، چرا که دارای خلقیات اجتماعی بسیار مناسب و دوست داشتنی است. از جمله مشخصات اخلاقی این پرنده می توان به استعداد بالای آن اشاره کرد. عروس طوطی می تواند با سوت زدن ملودی های متفاوتی را بنوازد و با استفاده از همین روش برای کسانی که دوست دارد دلبری کرده و برای خود در قلب آنها جای محکمی را باز می کند. در زمان های دیگر که آواز نمی خواند آن را در حال بازی در قفس، غذا خوردن یا خوش گذرانی هایی از این قبیل مشاهده خواهید کرد. در صورتی که میل به انجام هیچ کدام از این کار ها نداشته باشد، روی شانه شخص مورد علاقه خود می نشیند و بدین صورت اوقات خوشی را برای خود و خانواده خود رقم می زند. با توجه به مشخصات شخصیتی بسیار عالی که دارد می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای نگهداری در خانه ها باشد.

شناخت شخصیت و رفتار عروس هلندی:

با توجه به موقعیت پر های تاج مانند عروس هلندی می توان به سادگی از حالت های درونی این پرنده آگاه شد. اگر تاج این پرنده به صورت عمود بود بدین معنی است که از چیزی ترسیده یا کنجکاو شده است. در صورتی که این پرها به صورت خوابیده بود، نشان از حالت تدافعی این پرنده یا احساس استرس زیاد آن دارد. برای آشنایی با یک عروس هلندی ریلکس و آرام می توان گفت که پرهای تاج مانند آن را به سمت عقب نگه می دارد و در قسمت سینه هم کمی پف دارد.

برای معرفی یک اسباب بازی مناسب و خوب برای عروس هلندی، می توان اسباب بازی هایی با قابلیت خرد شدن یا تکه تکه شدن را مثال زد. برای مثال اسباب بازی های پلاستیکی که این قابلیت را دارند بسیار مناسب هستند چرا که در تکنولوژی ساخت آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده است. نوع نر عروس هلندی علاقه بسیار زیادی به دیدن تصاویر خود در آینه و اجسام رفلکس دار دارد. همچنین می توان گفت که عروس های هلندی نر در صورتی که از قفس خارج می شوند تمایل شدیدی به راه رفتن روی زمین دارند پس اگر این پرنده را در قفس ندیدید مواظب باشید که هنگام راه رفتن آن را لگد نکنید یا اینکه در صورت نگهداری سگ و گربه مشکلی برای آن بوجود نیاید. برخلاف نوع نر عروس هلندی، نوع ماده‌ی آن شخصیت بسیار گوشه گیری دارد به گونه‌ای که بیشتر تمایل دارد در قسمت های تاریک خانه مانند داخل کابینت ها و پشت لوازم آشپزخانه باشد. شما می توانید نوعی سوت زدن مخصوص برای صدا زدن خودتان به عروس هلندی آموزش دهید ولیکن به این نکته توجه کنید که در شرایط حساس این نوع پرنده راه کار های ممکن را از یاد خواهد برد.

مطالب مرتبط

طوطی کاسکو

ادامه مطلب

طوطی برزیلی

ادامه مطلب

عروس هلندی

ادامه مطلب

بیماری PBFD طوطی سانان

ادامه مطلب

(Aspiration) آسپیراسیون در جوجه های سرلاکی

ادامه مطلب

چرا عروس هلندی پرهای جوجه های خود را میکند؟

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون