بیمارستان دامپزشــکی هامــون

غذاهای خطرناک برای سگ ها

چه کسی می تواند در برابر آن چشمان قهوه ای درشت و پوزخند سگ بامزه مقاومت کند؟

آیا یک جایزه کوچک از روی میز یا وارد شدن به چیزهای مامان یا بابا واقعاً به سگ شما آسیب می رساند؟

خوب، این بستگی به این دارد که آن چیست و چه چیزی است. اگر حاوی شیرین کننده زایلیتول باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلات واقعی برای سگ شما شود. در واقع، غذاهای زیادی وجود دارد که سگ شما هرگز نباید بخورد. و این فقط به خاطر وزن نیست. برخی از غذاها برای سگ ها کاملاً خطرناک هستند - و برخی از این غذاهای رایج ممکن است شما را شگفت زده کنند.

زایلیتول

آب نبات، آدامس، خمیر دندان، محصولات پخته شده و برخی از غذاهای رژیمی با زایلیتول شیرین می شوند. این می تواند باعث کاهش قند خون سگ شما شود و همچنین می تواند باعث نارسایی کبد شود. علائم اولیه شامل استفراغ، بی حالی و مشکلات هماهنگی است. در نهایت، سگ شما ممکن است تشنج کند. نارسایی کبد می تواند در عرض چند روز اتفاق بیفتد.

آووکادو

آیا خوردن غذا از روی میز برای سگ شما خوب است؟ این بستگی به این دارد که چیست. برای مثال آووکادو چیزی به نام پرسین دارد. برای افرادی که به آن حساسیت ندارند خوب است. اما مصرف بیش از حد ممکن است باعث استفراغ یا اسهال در سگ شود. اگر آووکادو را در خانه پرورش می دهید، سگ خود را از گیاهان دور نگه دارید. پرسین در برگ، دانه و پوست و همچنین میوه وجود دارد. همچنین، دانه آووکادو می تواند در روده یا معده گیر کند و انسداد می تواند کشنده باشد.

الکل

الکل بر روی کبد و مغز سگ همان اثری را دارد که روی افراد می گذارد. حتی مقدار کم آبجو، مشروب، شراب یا غذا با الکل می تواند برای سگ شما مضر باشد.

می تواند باعث استفراغ، اسهال، مشکلات هماهنگی، مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ شود. و هر چه سگ شما کوچکتر باشد، می تواند بدتر باشد.

الکل دارای ماده ای به نام اتانول می باشد که بسیار مضر است. مالیدن الکل به سگ می تواند مشکلات متعددی را برای این حیوان و در شدید ترین نوع واکنش حتی مرگ را برای سگ به وجود بیاورد.

سیر و پیاز را در هر شکلی (خام، پخته، پودر و …) از سگ‌ها دور نگه دارید. شاید مقدار جزئی آن مشکلی ایجاد نکند، اما مصرف زیاد آن حتی برای نخستین بار، می‌تواند به مسمومیت بینجامد. نشانه‌هایی مانند ضعف، استفراغ و مشکل تنفسی می‌توانند نشان‌دهنده‌ی این مشکل باشند.

چای، قهوه و دیگر مواد کافئین‌دار

مصرف کافئین در سگ‌ها می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. کاکائو، شکلات، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را از دسترس سگ‌تان خارج کنید. مراقب داروهایی که حاوی کافئین هستند، باشید. اگر فکر می‌کنید سگ‌تان کافئین مصرف کرده است، هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.

انگور و کشمش

با خوردن انگور یا کشمش ممکن است عملکرد کلیه‌ی سگ‌ها دچار مشکل شود. حتی مقدار کم آن می‌تواند سگ را بیمار کند. از نشانه‌های اولیه‌ی خوردن این مواد، استفراغ پی‌درپی است. پس از یک روز، سگ‌تان بی‌حال و افسرده می‌شود.

شاید فکر کنید، خوردن بستنی در یک روز گرم برای سگ‌تان خوب است. این کار را نکنید، به‌جای آن به سگ آب خنک بدهید. شیر و دیگر محصولات لبنی سگ‌ها را دچار اسهال و مشکلات گوارشی می‌کند. همچنین ممکن است باعث بروز حساسیت‌های غذایی شود که خارش را به‌دنبال دارند.

خرمالو، هلو و آلو

مشکل این میوه‌ها دانه‌ها و هسته‌ی آنهاست. دانه‌های خرمالو می‌توانند برای روده‌ی کوچک سگ‌ها مشکل‌ساز باشند و همچنین به انسداد روده منجر شوند. این مشکل با خوردن هسته‌ی هلو یا آلو هم پیش می‌آید. باید بدانید که هسته‌ی این میوه‌ها دارای سیانید است که برای سگ‌ها و همچنین انسان‌ها سمی است. انسان‌ها می‌دانند که نباید هسته‌ها را بخورند اما سگ‌ها نمی‌دانند.

تخم مرغ خام

کارشناسان و دامپزشکان بسیاری معتقدند که خوراندن تخم‌مرغ خام به سگ‌ها ایده‌ی خوبی نیست. خوردن تخم‌مرغ خام با احتمال مسمومیت باکتریایی که از باکتری‌هایی مانند سالمونیا یا ایکولای ناشی می‌شود، همراه است.

مانند تخم‌مرغ خام، ماهی و گوشت خام هم احتمال مسمومیت باکتریایی را افزایش می‌دهند. همچنین برخی ماهی‌ها دچار بیماری‌های انگلی هستند که سگ را به بیماری‌ ماهی‌ مبتلا می‌کنند. این بیماری‌ها درمان‌پذیرند اما برای درمان آنها باید از دامپزشک کمک گرفت. نخستین نشانه‌ها عبارتند از استفراغ، تب و تورم غدد لنفاوی. برای از بین بردن انگل‌ها، ماهی را خوب بپزید.

خوراکی‌های شوری مانند چیپس برای سگ خوب نیستند. مصرف زیاد نمک، سگ را به‌شدت تشنه می‌کند. این امر باعث می‌شود سگ به دفعات به‌سراغ آب برود و همین امر می‌تواند او را به مسمومیت سدیومی دچار کند. نشانه‌های مصرف زیاد نمک، اسهال، استفراغ، افسردگی، رعشه، افزایش دمای بدن و تشنج است. این مسئله حتی ممکن است به مرگ بینجامد.

مطالب مرتبط

چرا سگ مدفوع گربه را میخورد

ادامه مطلب

مسمومیت با استامینوفن در سگ و گربه

ادامه مطلب

همه آنچه باید در مورد چای برای سگ بدانید

ادامه مطلب

غذاهای خطرناک برای سگ ها

ادامه مطلب

خطر گیاه جو موشی در حیوانات خانگی را جدی بگیریم !

ادامه مطلب

مشکلات و آسیب های پد پنجه سگ چیست؟

ادامه مطلب

حقایق جالب درباره گوش گربه‌

ادامه مطلب

واکسیناسیون گربه

ادامه مطلب

بهداشت و سلامت حیوانات خانگی

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون