بیمارستان دامپزشــکی هامــون

بهداشت و سلامت حیوانات خانگی

حیوانات خانگی و نگهداری از آن ها یکی از موضوعات چالش برانگیز جامعه امروز می باشد. حیواناتی مانند سگ، گربه، همستر، مرغ عشق و … به عنوان حیوان خانگی معرفی می شوند.

قبل از اینکه تصمیم به نگهداری از حیوانی را بگیرید حتما با بقیه ی افراد خانواده صحبت کنید و شرایط اولیه رو بررسی کنید تا مشکلی برای بقیه افراد که با شما زندگی می کنند پیش نیاید ! حیوان خانگی را نمیشود درقفس یا باکس مخصوص نگهداری کرد . آنها برای زندگی کردن به دویدن ، بازی کردن و آزادی احتیاج دارند . همچنین حیوان خانگی نیاز به مراقبت دارند. با حضور حیوان خانگی تمام یا بخشی از محیط خانه شما به محیط زندگی او تبدیل می‌شود پس بهداشت و سلامت او نیز بر سلامت شما و بهداشت محیط زندگیتان تاثیرگذار خواهد بود.

حیوانات خانگی نیز بیمار می‌شوند. می‌توانند آلوده به ویروس شده، باکتری‌ ها را جذب کنند و یا میزبان انگل ها شوند. بهتر است با رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها پرداخته ایم، از بیماری آنها پیشگیری کنید. سعی کنید بطور منظم با دامپزشک در ارتباط باشید و معاینات را طبق برنامه انجام دهید. حیوانات خانگی باید به طور منظم واکسینه شوند، بهترین راهنمایی برای زمان واکسیناسیون سگ، گربه و سایر حیوانات را از دامپزشک بگیرید.

برای نگهداری از حیوانات به خوبی شرایط لازم رو بررسی کنید و حیوانی رو انتخاب کنید که بیشترین سازگاری با شرایط زندگی شما رو داره . با این کار از عواقب بد آینده جلوگیری می کنید .

حیواناتی مانند سگ ها، گربه ها، خزندگان و پرندگان ناقل بیماری هایی مانند انگل ها، عفونت های قارچی، آلودگی باکتریایی، مسائل آلرژیک و ویروسی هستند. پیشگیری از انتقال بیماری توسط رعایت بهداشت و ضدعفونی حیوانات خانگی، محیط و چکاب آن ها انجام می شود.

ریزش مو

بزرگترین چالش برای دارندگان حیوان خانگی، کنترل ریزش موی آنها در خانه است. برس زدن منظم، میزان موهای ریخته شده را کم می‌کند. در حالت ایده‌آل، باید حیوان خانگی خود را هروز برس بزنید. در صورت امکان، حیوان خانگی خود را بیرون از خانه برس بکشید تا بعد از آن نیازی به جارو کشیدن نباشد. با مشاوره دامپزشک، مطمئن شوید که ابزار مناسبی را برای شانه زدن حیوان خانگی خود انتخاب کرده‌اید. علاوه بر این برس زدن منظم گربه، مشکلات سلامتی مرتبط با مو، مانند یبوست ناشی از بلع مو را نیز کاهش می‌دهد.

حمام کردن

شستن و حمام کردن حیوانات خانگی یکی از کارهای مراقبتی مهم برای بهداشت اوست. حیوان شما هر چقدر تمیزتر باشد، سلامتی بیشتری داشته و عمر بیشتری نیز خواهد کرد. به همین دلیل شستشو دوره ای حیوان خانگی دارای اهمیت زیادی است.

گربه‌ها خود را تمیز می‌کنند مگر اینکه بیمار یا مسن باشند اما توصیه می‌شود بسته به نژاد، در دوره‌های مشخصی حمام شوند. سگ‌ها را نباید بیش از یک بار در ماه حمام کرد، مگر اینکه کثیفی یا گل و لای و آلودگی آنها قابل مشاهده باشد. حمام کردن بیش از حد چربی‌های طبیعی پوست حیوان خانگی را کم می‌کند.

اسباب بازی و ظرف غذای کثیف

مطالعات نشان داده است که ظرف غذای سگ در مقایسه با اسفنج و سینک آشپزخانه و جای مسواک، میکروب بیشتری دارد! تمیز نگه داشتن ظرف‌ها و اسباب بازی‌ها برای سلامتی و شادی حیوان خانگی مهم است. برای تمیز کردن اسباب بازی‌ها و ظرف‌ها موارد زیر را انجام دهید:

در یک ظرف پلاستیکی، مقدار مناسبی محلول ضدعفونی‌کننده چندمنظوره افروز را به ۱۰ برابر آب اضافه کنید و هم بزنید.

ظرف‌های حیوان خانگی و اسباب بازی‌های پلاستیکی را به محلول ضدعفونی‌کننده رقیق شده، اضافه کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورند.

بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اسباب بازی‌ها و ظروف را آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شوند.

مراقب آلرژی و بیماری های احتمالی باشید

افرادی که آلرژی دارند ، با نگهداری از سگ یا گربه ، آلرژی خودشون را تشدید می کنند . حساسیت به حیوانات ممکن است با مشکلات تنفسی همراه باشد و همچنین گاهی علائم پوستی مثل خارش یا قرمزی هم داشته باشد . در خونه هایی که افراد حساسیت دارند، نگهداری از حیوانات عواقب خوبی ندارد . علاوه بر آلرژی بیماری های انگلی هم ممکن است افراد را درگیر کند .

پیشگیری از بیماری حیوان خانگی

باید بدانید که میکروب‌ها در کجای محیط زندگی حیوان خانگی، کمین می‌کنند. به خصوص زمانی که حیوان خانگی در حال بهبودی است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. محلول ضدعفونی کننده سطوح افروز برای ضدعفونی سطوح سخت و بدون تخلخل مانند ورودی خانه و کف و محلول ضدعفونی کننده چندمنظوره افروز برای لوازم جانبی مانند جعبه‌ها، ظروف غذا و اسباب بازی‌ها بسیار مناسب است.

بعضی میکروب‌ها می‌توانند برای مدت طولانی در محیط زنده بمانند. این نکته به ویژه در جایی که حیوانات ما دائماً درحال ورود و خروج هستند، حائز اهمیت است. این عمل را برای حفظ سلامت حیوان خانگی و خودتان به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید.

آیا حیوانات خانگی باعث انتقال بیماری می شوند؟

نگهداری حیوانات خانگی علاوه بر تاثیرات بر روحیه انسان، از لحاظ دامپزشکی نیز بررسی می شود. اگر بهداشت حیوانات خانگی به درستی رعایت نشود، عامل انتقال بیماری می شوند.

حیواناتی مانند سگ ها، گربه ها، خزندگان و پرندگان ناقل بیماری هایی مانند انگل ها، عفونت های قارچی، آلودگی باکتریایی، مسائل آلرژیک و ویروسی هستند. پیشگیری از انتقال بیماری توسط رعایت بهداشت و ضدعفونی حیوانات خانگی، محیط و چکاب آن ها انجام می شود.

مطالب مرتبط

چرا سگ مدفوع گربه را میخورد

ادامه مطلب

مسمومیت با استامینوفن در سگ و گربه

ادامه مطلب

همه آنچه باید در مورد چای برای سگ بدانید

ادامه مطلب

غذاهای خطرناک برای سگ ها

ادامه مطلب

خطر گیاه جو موشی در حیوانات خانگی را جدی بگیریم !

ادامه مطلب

مشکلات و آسیب های پد پنجه سگ چیست؟

ادامه مطلب

حقایق جالب درباره گوش گربه‌

ادامه مطلب

واکسیناسیون گربه

ادامه مطلب

بهداشت و سلامت حیوانات خانگی

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون