بیمارستان دامپزشــکی هامــون

نگهداری خرگوش به عنوان حیوان خانگی

خرگوش ها می توانند حیوانات خانگی خوبی در داخل خانه بسازند، اگر بدانید چگونه به درستی از آنها مراقبت کنید! خرگوش های خانگی بین 8 تا 12 سال عمر می کنند و دلیلی وجود ندارد که خرگوش های داخل خانه شما نتوانند به سن پیری برسند.


فرقی نمی‌کند خرگوش‌ها را در داخل خانه نگهداری کنید یا بیرون از خانه، اصول مراقبت از خرگوش‌ها یکسان است 


شرایط نگهداری:

فضای کافی! محل نگهداری خرگوش ها باید حداقل 3 متر × 2 متر × 1 متر ارتفاع داشته باشد و دسترسی دائمی به محل تمرین آنها داشته باشد.

یک فضای امن خرگوش های داخلی خود را از هرگونه سیم در معرض، مواد جویدنی ناایمن و گیاهان خانگی ایمن نگه دارید. خطرات داخل ساختمان چیزی است که باید مراقب آن بود!

یک رژیم غذایی عالی، مناسب برای خرگوش ها. از 85 تا 90 درصد یونجه یا علف تازه، 10 درصد سبزی بی خطر برای خرگوش، 5 درصد ناگت و خوراکی سالم گهگاهی تشکیل شده است.

دسترسی مداوم به آب شیرین و تمیز.

غنی سازی مناسب اسباب‌بازی‌های دوست خرگوش، حوصله‌شکن‌ها و تغذیه‌کننده‌های پازل برای مشغول نگه‌داشتن مغز خرگوش‌ها عالی هستند.


کدام نژاد خرگوش برای داخل خانه بهتر است؟

اکثر خرگوش ها برای زندگی در داخل یا خارج از خانه خوب هستند. نژاد آنها مهم نیست، همه چیز در مورد نحوه راه اندازی خانه خرگوش ها مهم است.

در حالی که حداقل اندازه توصیه شده برای هر محفظه خرگوش 3 متر x 2 متر x 1 متر ارتفاع است، این برای یک جفت خرگوش با اندازه متوسط است. اگر بیش از دو خرگوش یا نژاد غول پیکر دارید، باید به آنها فضای بیشتری بدهید. آنها باید بتوانند حداقل سه بار پرش کنند، درست دراز بکشند و روی پاهای عقب خود بایستند. همچنین باید فضای کافی برای نشستن خرگوش های شما در کنار هم وجود داشته باشد یا در صورت تمایل از هم جدا شوند.


هر خرگوشی را که برای وارد کردن به زندگی خود انتخاب می کنید، همیشه از قبل در مورد نژادشان تحقیق کنید. برخی از نژادهای گوش‌دار و صاف مانند کوتوله‌های هلندی مستعد ابتلا به برخی مشکلات سلامتی هستند.


آیا خرگوش ها می توانند در خانه آزاد باشند؟

می‌توانید به خرگوش‌هایتان اجازه دهید در خانه‌تان یا بخشی از خانه‌تان آزادانه پرسه بزنند. اگر خرگوش های پرسه زدن رایگان را انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که فضای آنها ضد خرگوش است. این شامل:


پوشاندن یا پنهان کردن سیم ها

حذف تمام گیاهان خانگی

از بین بردن هر قطعه ناپایدار مبلمان یا وسایلی که ممکن است سقوط کنند

مسدود کردن راه پله ها یا بالکن های شیب دار


توجه داشته باشید که خرگوش ها حیوانات شکاری هستند و سایر حیوانات خانگی مانند گربه و سگ ممکن است به عنوان شکارچی به آنها علاقه مند شوند. اگر خرگوش شما با حیوانات خانگی دیگر فضای مشترکی دارد، از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید.


چه چیزی باید به خرگوش های داخل خانه غذا بدهم؟

اصول یک رژیم غذایی عالی برای خرگوش های داخل خانه و خرگوش هایی که بیرون زندگی می کنند یکسان است. رژیم غذایی آنها باید شامل موارد زیر باشد:


85-90٪ یونجه تغذیه با کیفیت بالا یا چمن تازه

5% ناگت یا گلوله های تجاری

10٪ سبزی برگ ایمن خرگوش

درمان گاه به گاه سالم برای حمایت از غنی سازی

دسترسی مداوم به آب شیرین و تمیز

آیا خرگوش های داخل خانه بو می دهند؟

به طور خلاصه نه ! خرگوش ها حیوانات بسیار تمیزی هستند که خود را برای تمیز نگه داشتن خود آرایش می کنند. تا زمانی که محفظه داخلی آنها به طور مرتب تمیز می شود، مواد کثیف و غذای نخورده برداشته و روزانه جایگزین می شود، خرگوش های داخل خانه شما بو نمی دهند.


آیا خرگوش های داخل خانه من به واکسیناسیون نیاز دارند؟

بله! همه خرگوش‌های خانگی برای محافظت در برابر میکسوماتوز، RHD1 و RHD2 به واکسیناسیون سالانه نیاز دارند. خرگوش های داخل خانه از هیچ یک از این بیماری های کشنده در امان نیستند، بنابراین باید از هفت هفتگی واکسینه شوند و هر سال برای تقویت آنها نزد دامپزشک برده شوند.


آیا خرگوش های داخل خانه می توانند به بیرون بروند؟

خرگوش های داخل خانه شما می توانند به بیرون بروند اما چند نکته وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:


دما: خرگوش ها در کنترل دمای خود خیلی خوب نیستند، به خصوص اگر به بیرون عادت نداشته باشند. سعی کنید مطمئن شوید که آنها تغییر دمای زیادی را بین محیط داخلی و خارجی خود تجربه نکنند.

آب و هوا: برای هر خرگوشی که در خارج از خانه است، آنها را با قرار دادن محفظه آنها در یک مکان سایه دار و سرپوشیده از باد و باران محافظت کنید.

ایمنی: فضای باز خطرات خاص خود را دارد. اگر خرگوش های شما آزادانه در باغ شما پرسه می زنند، همیشه مراقب آنها باشید. اگر آنها در حال دویدن هستند، مطمئن شوید که سیم محکم و پیچ‌های محکمی دارد تا از ورود شکارچیان جلوگیری کند.

محیط: خرگوش هایی که در فضای باز هستند، درست مانند فضای داخلی شما، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد، به وسایل اضافی در خانه خود نیاز دارند. مطمئن شوید که تعداد زیادی یونجه با کیفیت بالا، اقلام غنی‌سازی مانند تونل‌ها و مکان‌هایی برای مخفی شدن دارند.

مطالب مرتبط

اختلالات پوستی در خرگوش

ادامه مطلب

نگهداری خرگوش به عنوان حیوان خانگی

ادامه مطلب

دندان خرگوش ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون