بیمارستان دامپزشــکی هامــون

اختلالات پوستی در خرگوش

اختلالات پوستی در خرگوش ها اغلب منجر به آلوپسی (ریزش مو) می شود. بسیاری از این مشکلات ناشی از انگل‌هایی مانند کنه‌ها هستند که برای درمان باید به دامپزشک خود مراجعه کنید. نظافت منظم به شما این امکان را می دهد که پوست خرگوش خود را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را زود تشخیص دهید.

دلایل ریزش مو در خرگوش‌ها

دلایل ریزش مو زیادی در خرگوش وجود دارد. این دلایل می تواند شامل:

آلودگی به انگل (کک، شپش، انواع کنه، قارچی گوش) ؛ اگر خرگوش شما مبتلا به کک باشد ممکن است آن‌قدر خارش داشته باشد که حین خارش موهای خود را بکند.

مشکلات دندانی (در این حالت ازبین‌رفتن خزها در زیر چانه، روی سینه و یا زیر گلو دیده می‌شود)

اختلالات دستگاه ادراری (ازدست‌دادن خز در پشت خرگوش شما دیده می‌شود)

عفونت باکتریایی

بارداری کاذب

نظافت بیش از حد توسط خرگوش یا خرگوش همراه او

نزاع بین خرگوش‌ها


درماتوفیتوز:

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که در خرگوش شایع است. حیوانات مبتلا زخم های برجسته، قرمز و دایره ای شکلی ایجاد می کنند که با مواد سفید و پوسته پوسته پوشیده شده است. زخم ها معمولا ابتدا روی سر ظاهر می شوند و سپس به سایر نواحی بدن سرایت می کنند.


کرم حلقوی به طور کلی با بهداشت نامناسب، تغذیه نامناسب و سایر عوامل استرس زای محیطی مرتبط است. علت اغلب قارچ Trichophyton mentagrophytes و گاهی اوقات Microsporum canis است.

انتقال از طریق تماس مستقیم است. اشیایی مانند برس مو که اغلب در هنگام ضدعفونی نادیده گرفته می شوند، می توانند نقش مهمی در گسترش عفونت داشته باشند. خرگوش هایی که بدون نشان دادن هیچ علامتی حامل قارچ هستند بسیار رایج هستند. دامپزشک شما می تواند آزمایشاتی را برای تایید تشخیص انجام دهد.


از آنجایی که خرگوش های آلوده می توانند بیماری را به انسان و سایر حیوانات سرایت کنند، باید جدا نگهداری و درمان شوند.


صاحبان خرگوش های آلوده باید از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خود اجتناب کنند و از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند و به دنبال آن هنگام دست زدن به خرگوش های آلوده، تمیز کردن قفس ها و تجهیزات و یا دور ریختن مواد زائد، دست ها و بازوها را به طور کامل بشویید.


داروهای ضد قارچ معمولا در درمان کرم حلقوی موثر هستند. استفاده از کرم های ضد قارچ روی پوست نیز ممکن است موثر باشد. برای کنترل این عفونت باید برنامه درمانی دامپزشک خود را به دقت دنبال کنید.


شایع ترین علل ریزش مو در خرگوش ها چیست؟

هوکس دردناک

لک‌های زخم که به آن پودودرماتیت اولسراتیو نیز می‌گویند، در واقع زانو (مفصل مچ پا) را درگیر نمی‌کند، بلکه درعوض کف پای عقبی و به‌ندرت پنجه‌های جلویی را درگیر می‌کند.


علت اصلی آن فشار بر روی پوست ناشی از تحمل وزن بدن بر روی قفس های سیمی یا ضربه به پوست در اثر ضربه زدن و به دنبال آن عفونت پوست است.


عوامل متعددی، از جمله تجمع مدفوع آغشته به ادرار، عصبی بودن، فلج انتهایی پس از آسیب نخاعی، و نوع سیم مورد استفاده ممکن است بر ایجاد این بیماری تأثیر بگذارد. ژنتیک نیز دخیل است.


نژادهای چاق مانند رکس، غول فلاندری و جاینت شطرنجی حساس هستند. خرگوش‌هایی که قلاب‌هایشان دردناک است، در موقعیتی عجیب و غریب می‌نشینند و وزنشان روی پای جلویی‌شان است. اگر هر ۴ پا تحت تأثیر قرار گیرند، هنگام راه رفتن از نوک پا استفاده شوند.


برای تمیز کردن زخم ها می توان از عوامل مختلفی استفاده کرد. آنتی بیوتیک های موضعی و تزریقی نیز استفاده می شود. برای بررسی درگیری استخوان در موارد شدید ممکن است به تصاویر اشعه ایکس نیاز باشد.


خرگوش باید از قفس خارج شود یا به یک کف محکم (تخته یا تشک) روی آن بنشیند یا استراحت کند. درمان مشکل و زمان بر است.


کنه های خز

آنها نیز در خرگوش ها رایج هستند. از آنجایی که این کنه ها در سطح پوست زندگی می کنند و در پوست فرو نمی روند، خارش شدیدی را که با جرب سارکوپتیک وجود دارد، ایجاد نمی کنند.


هجوم کنه های خز معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند مگر اینکه خرگوش به دلیل سن، بیماری یا استرس ضعیف شده باشد. کنه ها ممکن است شبیه شوره سر باشند که وقتی از روی پوست روی کاغذ یا پس زمینه تیره خراشیده می شود حرکت می کند و به نام مستعار شوره سر راه رفتن منجر می شود. انتقال از طریق تماس مستقیم است. تشخیص را می توان با مشاهده خراش های پوستی زیر میکروسکوپ انجام داد.


کنه های خز ممکن است باعث تحریک یا التهاب خفیف پوست در انسان شوند. غبارگیری هفتگی حیوانات و بستر با پودر پرمترین می تواند این کنه ها را کنترل کند.


کنه های جرب

خرگوش ها به ندرت با کنه های جرب که باعث جرب سارکوپتیک (جال سگ) یا جرب نوتودریک (جال گربه) می شوند آلوده می شوند. این کنه ها در پوست فرو می روند و تخم می گذارند. هنگامی که هجوم رخ می دهد، خرگوش ها به شدت خارش دارند.دفع این انگل ها روی خرگوش های خانگی دشوار است. این بیماری بسیار مسری است و می تواند به انسان منتقل شود.

کک ها می توانند خرگوش ها و بسیاری از حیوانات دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. ایمیداکلوپرید دارویی است که در صورت تماس کک های بالغ را از بین می برد. محصولات حاوی این دارو با موفقیت برای درمان خرگوش های آلوده به کک استفاده شده است.

مطالب مرتبط

اختلالات پوستی در خرگوش

ادامه مطلب

نگهداری خرگوش به عنوان حیوان خانگی

ادامه مطلب

دندان خرگوش ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون