بیمارستان دامپزشــکی هامــون

نژاد گربه های خیابانی چیست؟

گربه‌ها تو هر کوچه و محله‌ای زندگی می‌کنند و تنوع رنگ و ظاهر خیلی زیادی دارند، اما آیا این گربه‌ها به نژاد خاصی تعلق دارند؟ شاید براتون سوال پیش اومده باشه که نژاد این گربه‌ها چی هست؟ در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

زمانی که می‌گوییم یک گربه نژاد خاصی دارد، منظورمان این است که پدر و مادر و نسل‌های قبل‌تر آن گربه از یک نژاد مشخص هستند. از طرفی می‌دانیم گربه‌های خیابانی در محیط بیرون آزاد هستند و زمانی‌که به سن جفت‌گیری می‌رسند، با هرگربه‌ای که نزدیک‌شان باشد جفت‌گیری می‌کنند.

گاهی‌اوقات این گربه‌ها با گربه‌های خانگی که به نژاد خاصی تعلق دارند و از خانه فرار کرده‌اند نیز عمل جفت‌گیری را انجام می‌دهند، اما مسلما نتیجه‌ی این جفت‌گیری نژاد خاصی نخواهد بود.

یعنی در طی این جفتگیری‌ها حتی ممکن است که یه گربه خیابانی با یه گربه مثلا نژاد پرشین که گاهی از خونه بیرون می‌رفته هم جفتگیری کرده باشد؛ اما بچه‌های آنها به هیچ وجه نژاد پرشین محسوب نمی‌شود و ترکیب نژادی هستند.

DSH مخفف عبارت Domestic Short hair cat یا به عبارتی گربه شورت هیر یا موکوتاه خانگی، طیف وسیعی از گربه ها رو شامل می‌شود. در واقع اگه گربه‌ای در زیرمجموعه نژادهای خالص گربه قرار نگیرد معمولا آن را دی اس اچ می‌نامند.

همان‌طور که گفتیم، منظور از گربه DSH گربه‌ای است که موهای کوتاهی دارد. اما در کوچه و خیابان گربه‌هایی با موی متوسط و بلند نیز دیده می‌شود. این گربه‌ها از نوع دی اس اچ نیستند، بلکه نام مخصوص به خود را دارند. گربه DLH (Domestic long hair) و گربه DMH (Domestic Medium hair) از دیگر انواع گربه خیابانی هستند که امکان دارد آن‌ها را ببینید.

پس یاد گرفتیم که گربه های خیابانی به 3 دسته گربه DSH، DMH و DLH تقسیم می‌شوند.

DLH (Domestic long hair)

DMH (Domestic Medium hair)

شخصیت‌ گربه خیابانی

گربه خیابانی علاوه‌ بر آنکه ویژگی‌های ظاهری مخصوصی دارد از شخصیت خاصی نیز برخوردار است. البته گربه‌های خیابانی هرکدام شخصیت متفاوتی دارند؛ برای مثال برخی از آن‌ها آرام و حرف گوش‌کن و برخی خوش‌صدا و مطیع هستند. اغلب این گربه‌ها تهاجمی نیستند و ارتباط خوبی با انسان‌ها برقرار می‌کنند، به‌طوری‌که می‌توان آن‌ها را یک دوست و همراه فوق‌العاده درنظر گرفت.

گربه‌های خیابانی از لحاظ انرژی نیز بسیار پرجنب‌وجوش هستند و باید راهی برای تخلیه انرژی داشته باشند. از همین رو اگر تصمیم به نگهداری از یک گربه خیابانی دارید، حتما فضای مناسبی برای او آماده کنید تا بتواند به‌خوبی شیطنت کند و خسته شود.

تربیت و نگهداری گربه خیابانی

اگر می‌خواهید از یک گربه خیابانی نگهداری کنید، باید بدانید که تربیت خاصی برای او وجود ندارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای گربه‌تان تغذیه مناسب فراهم کنید و عشق و محبت خود را نثارش کنید. این گربه‏ ها بسیار باهوش هستند و به‌خوبی مسائل مختلف را درک می‌کنند.

یه نکته مثبت این گربه‌ها این است که اتفاقا به خاطر ترکیب نژادهای متعدد، این گربه‌ها از سلامت بالایی برخوردارند و مثل گربه‌های نژاد خالص در معرض ابتلا بیماری‌های نژادی مختلف قرار ندارند.

مطالب مرتبط

اسکاتیش فولد

ادامه مطلب

نژاد گربه های خیابانی چیست؟

ادامه مطلب

گربه پالاس

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون