بیمارستان دامپزشــکی هامــون

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

کریپتورکیدیسم (نهان بیضگی) اصطلاح پزشکی است که به عدم نزول یک یا هر دو بیضه به داخل کیسه بیضه اشاره دارد.

بیضه ها در نزدیکی کلیه ها در داخل شکم رشد می کنند و معمولاً تا دو ماهگی به داخل کیسه بیضه فرو می روند. در سگ های خاص، ممکن است دیرتر رخ دهد، اما به ندرت پس از شش ماهگی در صورتی نتوان بیضه ها را در کیسه بیضه احساس کرد، ممکن است تصور شود که کریپتورکیدیسم وجود دارد.

اگر بیضه ها در کیسه بیضه نیستند، کجا هستند؟

در بیشتر موارد کریپتورکیدیسم، بیضه در شکم یا در کانال مغبنی (محل عبور از دیواره شکم به ناحیه تناسلی که از طریق آن بیضه به طور معمول پایین می‌آید) حفظ می‌شود. گاهی اوقات، بیضه در بافت های زیر جلدی (درست زیر پوست) در ناحیه کشاله ران، بین کانال اینگوینال و کیسه بیضه قرار می گیرد.

کریپتورکیدیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

در موارد کریپتورکیدیسم شکمی، بیضه را نمی توان از بیرون احساس کرد. ممکن است سونوگرافی شکم یا رادیوگرافی (اشعه ایکس) برای تعیین محل دقیق بیضه باقی مانده انجام شود، اما این کار اغلب قبل از جراحی انجام نمی شود، زیرا نیازی به ادامه جراحی نیست. به طور معمول، فقط یک بیضه باقی می‌ماند و به آن کریپتورکیدیسم یک طرفه می‌گویند. اگر سگی دارید که به نظر می رسد بیضه ندارد اما رفتارهای مردانه از خود نشان می دهد، می توان یک آزمایش هورمونی به نام تست تحریک hCG انجام داد تا ببیند آیا او قبلا عقیم شده است یا خیر.

علت کریپتورکیدیسم چیست و چقدر شایع است؟

کریپتورکیدیسم در همه نژادها رخ می دهد، اما نژادهایی از جمله پودل اسباب بازی، پامرانیان و تریر یورکشایر ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. تقریباً 75٪ موارد کریپتورکیدیسم فقط شامل یک بیضه باقی مانده است در حالی که 25٪ بقیه شامل ناتوانی هر دو بیضه در نزول به داخل کیسه بیضه است. بیضه راست بیش از دو برابر بیشتر از بیضه چپ باقی می ماند. کریپتورکیدیسم تقریباً 1-3٪ از تمام سگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد. به نظر می رسد این بیماری ارثی است زیرا معمولاً در خانواده های سگ ها دیده می شود، اگرچه علت دقیق آن به طور کامل شناخته نشده است.

علائم کریپتورکیدیسم چیست؟

این وضعیت به ندرت با درد یا علائم دیگر همراه است مگر اینکه عارضه ای ایجاد شود. در مراحل اولیه، یک بیضه منفرد به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر طبیعی است. اگر هر دو بیضه حفظ شوند، سگ ممکن است نابارور باشد. بیضه های باقی مانده به تولید تستوسترون ادامه می دهند اما به طور کلی قادر به تولید اسپرم نیستند.

یکی از عوارض کریپتورکیدیسم، پیچش طناب اسپرماتیک (پیچیده شدن روی خود) است. اگر این اتفاق بیفتد، علائمی وجود دارد که با درد ناگهانی و شدید شکمی مطابقت دارد. در بیشتر مواقع، بیضه باقی مانده سرطانی می شود. علائم بالینی مرتبط با سرطان بیضه به نوع خاصی از سرطان بستگی دارد.

درمان کریپتورکیدیسم چیست؟

عقیم سازی و برداشتن بیضه(های) باقی مانده توصیه می شود. اگر فقط یک بیضه باقی بماند، سگ دو برش خواهد داشت - یکی برای کشیدن هر بیضه. اگر هر دو بیضه در کانال اینگوینال باشند، دو برش نیز ایجاد می شود. اگر هر دو بیضه در شکم باشند، یک برش منفرد شکمی امکان دسترسی به هر دو را فراهم می کند.

اگر نخواهم سگم را عقیم کنم چه؟

چندین دلیل خوب برای عقیم کردن سگ مبتلا به کریپتورکیدیسم وجود دارد. اولین دلیل حذف نقص ژنتیکی از خط نژاد است. سگ های کریپتورشید هرگز نباید پرورش یابند. ثانیاً، سگ‌هایی که بیضه گیر دارند، بیشتر در معرض ابتلا به تومور بیضه (سرطان) در بیضه گیر هستند. سوم، همانطور که در بالا توضیح داده شد، بیضه می تواند پیچ خورده، باعث درد شود و برای اصلاح نیاز به جراحی اضطراری دارد. در نهایت، سگ‌هایی که بیضه‌شان حفظ شده است، معمولاً ویژگی‌های نامطلوب مرتبط با نرهای سالم مانند نشانه‌گذاری ادرار و پرخاشگری را ایجاد می‌کنند.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون