بیمارستان دامپزشــکی هامــون

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

چرا توجه به مقدار غذای روزانه سگ‌ها مهم است؟

تغذیه مناسب برای سلامتی و کیفیت زندگی سگ شما حیاتی است. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها از بیماری‌های مختلف ازجمله سوءتغذیه و چاقی رنج می‌برند. بیماری‌ها علاوه بر ناراحتی‌های آشکاری که ایجاد می‌کنند، تأثیرات فیزیکی و فیزیولوژیکی مخربی نیز دارند. سوءتغذیه می‌تواند بر رشد، قدرت، سیستم ایمنی و حساسیت به عفونت تأثیر بگذارد و منجر به ریزش مو و شکنندگی استخوان‌های سگ ‌شود. چاقی نیز می‌تواند منجر به آرتریت دردناک، بیماری کبد و کلیه، مشکلات ادراری، مشکلات تیروئید، نارسایی قلبی، دیابت، سرطان و ... ‌شود.

مقدار غذا مناسب برای سگ من

دادن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل به دوست پشمالوی خود و عدم تغذیه بیش از حد یا کم تغذیه از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای سلامت مادام العمر او انجام دهید. ما به شما کمک می‌کنیم تا تعیین کنید چه مقدار غذا به سگتان بدهید و چند بار در روز بخورد، همچنین هر گونه ملاحظات تغذیه‌ای که باید بسته به نیازهای سلامتی توله‌تان در نظر بگیرید.

چرا غذا دادن به سگم به مقدار مناسب بسیار مهم است؟ یکی از متداول ترین سوالاتی که از صاحبان توله سگها می پرسند این است که "سگ من چقدر باید غذا بخورد؟" دانستن اینکه چقدر به سگ خود غذا بدهید برای سلامتی او بسیار مهم است. اضافه وزن یا کمبود وزن می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. سگ های کم تغذیه می توانند به شرایطی مانند بی حالی مزمن، کم آبی بدن، ضعف سیستم ایمنی، کمبود شدید تغذیه ای که بر عملکرد اندام ها تأثیر می گذارد و مشکلات شناختی مبتلا شوند.

انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی (APOP) گزارش می دهد که بیش از 55 درصد از سگ ها در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند. اضافه وزن می تواند عمر سگ شما را کوتاه کند و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان، مشکلات کبدی یا کلیوی و آرتریت را افزایش دهد. hamoonpet.com

سن

سن یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان غذای مصرفی سگ‌ها است. توله‌سگ‌ها نسبت به سگ‌های مسن‌تر، بالغ‌تر و کم‌تحرک‌تر به کالری بیشتری نیاز دارند. به‌علاوه غذاهای مخصوص توله‌سگ‌ها از سطح کالری بالاتری نسبت به غذاهای سگ‌های بالغ و مسن برخوردار هستند. با دامپزشک برای تعیین نوع غذای موردنیاز سگ بر اساس مرحله زندگی و سبک زندگی او صحبت کنید. hamoonpet.com

سطح فعالیت

سگ‌های مختلف، سطح فعالیت و تناسب اندام متفاوتی دارند. اگر در طول روز سگ خود را به پیاده‌روی می‌برید، احتمالاً برای تأمین انرژی موردنیاز خود به کالری بیشتری نیاز دارد. درواقع سگ‌هایی که فعالیت کمتر و وزن بیشتری دارند، به کالری کمتری در طول روز نیاز خواهند داشت.

وزن

حفظ وضعیت بدنی ایده‌آل برای سلامت عمومی سگ بسیار مهم است. بنابراین اگر وضعیت بدنی سگ شما ایده‌آل نیست، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا با تغییر رژیم غذایی، به مدیریت وزن او کمک کند.

نژاد

نژاد سگ بر انرژی و نیازهای غذایی کلی او تأثیر دارد. به‌عنوان مثال گونه‌های نژادی مانند باست هاند، پاگ، بولداگ و ماستیف عموماً سطح فعالیت کمتری نسبت به بردر کولی، باکسر یا بسیاری از انواع نژادهای تریر نشان می‌دهند.

باروری

وضعیت باروری نیز نقش مهمی در میزان غذای روزانه سگ‌ها ایفا می‌کند. اگر سگ شما عقیم شده باشد، متابولیسم او کند می‌شود و بنابراین نسبت به زمانی که ازنظر جنسی سالم بوده است، به غذای کمتری نیاز دارد. hamoonpet.com

وضعیت فعلی بدن

گاهی‌اوقات بهترین شاخص را برای نیاز یک حیوان خانگی به غذای بیشتر یا کمتر، وضعیت فعلی بدن او مشخص می‌کند. دامپزشکان از سیستمی برای نمره‌دهی به وضعیت بدن استفاده می‌کنند که معمولاً بر اساس مقیاسی 9 درجه‌ای است که چربی و وزن کلی بدن را ارزیابی می‌کند تا سطح تغذیه‌ای سگ را مشخص کند. سگ‌هایی که امتیاز خیلی پایینی دارند، به غذای بیشتر یا غذایی با کیفیت بالاتر نیاز دارند و سگ‌هایی که امتیاز خیلی بالایی دارند، به غذای (کالری دریافتی) کمتری نیاز دارند.

وضعیت سلامت فعلی

وضعیت سلامتی سگ نیز بر میزان غذای روزانه او تأثیر می‌گذارد. سگ‌های باردار و شیرده نیاز به کالری بیشتری دارند، بنابراین باید رژیم غذایی با کالری بالاتری داشته باشند. بیماری‌های مختلف مانند دیابت، سرطان، بیماری تیروئید، محدودیت‌های ارتوپدی، آلرژی‌ها و موارد دیگر نیز می‌توانند بر نیاز غذایی سگ تأثیر بگذارند. مقدار غذای روزانه توله‌سگ‌ها نیازهای غذایی توله‌سگ‌ها با نیازهای سگ‌های بالغ متفاوت هستند؛ زیرا توله‌سگ‌ها در مرحله رشد سریع هستند، متابولیسم بالایی دارند و نیاز آن‌ها به کالری رو به افزایش است.

به‌علاوه رژیم غذایی توله‌سگ‌ها باید دارای ترکیب مناسبی از مواد مغذی مختلف ازجمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقادیر کافی پروتئین برای رشد آن‌ها باشد.

مقدار غذای روزانه توله‌سگ‌ها به سن، وزن و امتیاز وضعیت بدنی (راه خوبی برای تخمین میزان چربی بدن) آن‌ها بستگی دارد. نمودارهای امتیاز وضعیت بدنی به‌صورت آنلاین در دسترس هستند اما بهتر است برای تعیین این امتیاز به دامپزشک مراجعه کنید.

مقدار کالری روزانه برای توله‌های تازه متولدشده تا 4 ماهه، سه برابر انرژی مصرفی در حالت استراحت توصیه می‌شود. مقدار کالری روزانه برای توله‌های 4 تا 12 ماهه، دو برابر انرژی مصرفی در حالت استراحت توصیه می‌شود. این مقدار بسته به نژاد و نیازهای فردی متفاوت است. بنابراین به‌طور مرتب وزن سگ خود را کنترل کرده و با دامپزشک صحبت کنید. hamoonpet.com ###مقدار غذای روزانه سگ بالغ همان‌طور که گفته شد، سن سگ شما نیز در مقدار غذای مصرفی نقش دارد. سگ‌های مسن به رژیم غذایی کم‌کالری و مقدار غذای کمتری نیاز دارند؛ زیرا متابولیسم آن‌ها با افزایش سن کند می‌شود و خیلی فعالیت ندارند. به‌طور کلی، سگ‌های مسن باید حدود 2 درصد از وزن بدن خود، کالری مصرف کنند.

البته به خاطر داشته باشید که سگ شما ممکن است با افزایش سن شروع به کاهش وزن کند. اگر این اتفاق افتاد، لزوماً نباید مقدار تغذیه را بر اساس وزن فعلی او تنظیم کنید. بلکه باید به دامپزشک مراجعه کنید تا بر اساس سبک زندگی سگ‌ شما و بیماری‌های او، کالری دریافتی روزانه را مشخص کند.

همچنین توجه داشته باشید بلوغ سگ با توجه به اندازه او مشخص می‌شود. بنابراین سن بلوغ نژادهای مختلف سگ‌ به‌صورت زیر مشخص می‌شود:

نژادهای کوچک در سن 11 یا 12 ماهگی به‌عنوان سگ بالغ در نظر گرفته می‌شوند. نژادهای متوسط در سن 10 ماهگی بالغ هستند. نژادهای بزرگ در 8 ماهگی به‌عنوان سگ بالغ طبقه‌بندی می‌شوند. نژادهای خیلی بزرگ در سن 7 ماهگی بالغ می‌باشند.

مقدار غذای روزانه سگ باردار

مقدار غذایی که یک سگ باردار باید مصرف کند، به وزن سگ، مرحله بارداری و نوع غذایی که می‌خورد، بستگی دارد. در مراحل اولیه بارداری، سگ‌ها به‌طور عمومی نیاز به تغذیه بیشتری دارند. در مرحله پایانی بارداری، نیازهای غذایی آن‌ها نسبت به مقدار مصرف غذای عادی بیشتر است.

در هر صورت، بهتر است با دامپزشک درمورد تغذیه مناسب سگ باردار صحبت کنید. دامپزشک می‌تواند بر اساس وضعیت فردی سگ شما، نیازهای غذایی او را تعیین کند و رژیم غذایی مناسبی پیشنهاد دهد.

مقدار غذای روزانه سگ شیرده

مقدار غذایی که یک سگ شیرده باید مصرف کند، به وزن سگ، تعداد و سن فرزندان و نوع غذایی که می‌خورد، بستگی دارد. سگ‌های شیرده نیاز به تغذیه بیشتری دارند تا بتوانند نیازهای غذایی خود و توله‌ها را تأمین کنند.

به‌طور کلی، سگ شیرده باید تقریباً دو برابر مقدار غذایی را که در حالت عادی مصرف می‌کند، در طول شیردهی بخورد. میزان غذا باید به‌تدریج افزایش یابد و با توجه به نیازهای سگ و توله‌ها تنظیم شود. hamoonpet.com

چه مقدار غذای تشویقی می‌توانم در طول روز به سگم بدهم؟

مقدار غذای تشویقی سگ‌ باید به میزان کم و متعادل باشد. این نوع غذاها به‌عنوان پاداش در طول آموزش حرکات جدید یا به‌عنوان جایگزینی برای خوراک روزانه استفاده می‌شوند.

مقدار دقیق تشویقی به ‌عواملی مانند اندازه بدن سگ، وضعیت سلامتی، سطح فعالیت و رژیم غذایی اصلی سگ بستگی دارد.

به‌طور کلی تشویقی‌های سگ باید به‌صورت قطعات کوچک به او داده شوند. از افزایش بیش‌ازحد غذاهای تشویقی خودداری کنید. همچنین با دامپزشک درخصوص غذای تشویقی صحبت کنید. hamoonpet.com

تعداد وعده‌های غذایی در روز

تعداد وعده‌های غذایی بیشتر به تنظیم قند خون و جلوگیری از گرسنگی مفرط سگ شما کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید مقدار کالری موردنیاز در روز را به تعداد وعده‌های غذایی تقسیم کنید و نیمی از آن را صبح و نیمی را شب به سگ خود بدهید.

توله‌سگ‌ها در ابتدا به کالری بیشتری نیاز دارند. بنابراین سعی کنید در طول روز به دفعات بیشتر به آن‌ها غذا بدهید. توصیه می‌شود ابتدا سه تا چهار بار در روز به توله‌سگ‌ها غذا بدهید، سپس با کاهش تدریجی وعده‌های غذایی، برنامه غذایی آن‌ها را تنظیم کنید.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون