بیمارستان دامپزشــکی هامــون

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

نفس بدبوی سگ چیزی نیست که باید نادیده بگیرید. تقریباً همیشه نشانه یک مشکل اساسی سلامت یا رژیم غذایی غیرعادی است. برنامه‌ریزی منظم تمیز کردن دندان‌ها همیشه می‌تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان توله‌تان کمک کند . درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به تکمیل مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان برای توله سگ خود به آنها تکیه کنید. hamoonpet.com مسلماً بهتر می‌شد اگر بدانید چگونه بوی بد دهان سگتان را از بین ببرید.پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید

به گفته دامپزشک دکتر دانیل برنال، BVSc، MRCVs، مدیر جهانی تغذیه دامپزشکی در WellPet، LLC، والدین سگ نباید فقط پوزخند بزنند و نفس بدبو حیوان خانگی خود را تحمل کنند. برنال می‌گوید: «بسیاری از والدین حیوانات خانگی، بوی بد دهان سگ خود را نادیده می‌گیرند و آن را «طبیعی» می‌دانند. اما بوی بد دهان در واقع می تواند نشانه بیماری دندان یا سایر نگرانی های جدی سلامت سگ شما باشد.

برای اینکه سگ خود را سالم نگه دارید و بوسه‌های او را در بهترین حالت ممکن داشته باشید، به نکته هایی که گفته میشود توجه کنید

5 علت رایج بوی بد دهان در سگ ها

کارشناسان دامپزشکی ما می‌گویند که بوی بدی که از دهان کودک خز شما می‌آید احتمالاً ناشی از یکی از پنج علت رایج است.

1 تشکیل پلاک دندان

درست مانند انسان‌ها، سگ‌ها نیز می‌توانند پلاک و جرم روی دندان‌های خود ایجاد کنند - و این شایع‌ترین دلیل بوی بد دهان سگ‌ها است. بیماری دندان زمانی بروز می‌کند که تجمع بیش از حد باکتری در دهان باعث ایجاد پلاک و جرم می شود. با این حال، ممکن است سگ‌ها با بیماری التهاب و عفونت لثه مواجه شوند که در صورت بروز این موارد لازم است جهت اقدامات درمانی به دامپزشک مراجعه کرد. دکتر سارا دوگرتی، DVM، دامپزشک در بیمارستان دامپزشکی Willowbrook در تیگارد، اورگان، توضیح می‌دهد که تجمع باکتری‌ها روی دندان‌های سگ، محصولات جانبی حاوی گوگرد بدبو را آزاد می‌کند و باعث ایجاد بویی می‌شود که ممکن است هنگام بوسیدن صورت شما توسط نوزاد خزدار شما احساس شود.

2 بیماری پریودنتال

اگر پلاک روی دندان های سگ به رشد خود ادامه دهند، ممکن است منجر به بیماری پریودنتال شود.

دکتر کتی بیلمایر، DVM، دامپزشک پناهگاه در Furry Friends Adoption، Clinic & Ranch توضیح می‌دهد: «پلاک و تارتار، لثه‌ها را از دندان‌هایشان دور می‌کند، که باعث می‌شود دهان آن‌ها مستعد نگه داشتن باکتری‌ها در نواحی تازه در معرض دید و التهاب لثه‌ها باشد». در مشتری، فلوریدا. حفره، عفونت، تخریب بافت و چرک می تواند ایجاد شود. همچنین مراقب لثه های قرمز یا ملتهب باشید.

چیزی که بدتر از بوی بد آن است این است که بیماری پریودنتال باعث ناراحتی حیوان خانگی شما می شود. در موارد شدید نیاز به کشیدن دندان دارد. بیلمایر می‌گوید که به‌ویژه مراقب نژادهای سگ‌های صورت صاف مانند بوستون تریر و فرنچ بولداگ باشید که به دلیل نزدیک‌تر بودن دندان‌هایشان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال هستند.

3 چیزی در دندان های آنها گیر کرده است

مگر اینکه شما هر روز دندان های سگ خود را مسواک می زنید، این احتمال وجود دارد که توله سگ شما چیزی بین دندان ها یا لثه هایش گیر کرده باشد.

Annette Louviere، DVM، دامپزشک پشتیبانی فنی در Wisdom Health در ونکوور، واشنگتن، می‌گوید: هنگامی که یک تکه غذا یا یک جسم خارجی دیگر گیر می‌کند، ممکن است عفونت باکتریایی شروع به ایجاد بوی بد دهان سگ شما کند. او می گوید: «اگر شک دارید که توله سگ شما جسم خارجی در دهانش گیر کرده است، باید فوراً با دامپزشک خود مشورت کنید.

4 رژیم غذایی آنها

برنال خاطرنشان می کند که بسیاری از سگ ها در طول روز دچار چیزهای مشکوک می شوند و این شیطنت می تواند بر بوی نفس آنها تأثیر بگذارد.

او می‌گوید: «اگر سگی در زباله‌ها به دنبال ضایعات بگردد یا تمایل به خوردن مدفوع داشته باشد - چه مال خودش باشد، چه سگ دیگری یا گربه - ممکن است نفسش بدبو شود.

اینها مقصران آشکار بوی بد دهان در سگ ها هستند، و ممکن است تعجب کنید که در مورد آن چه کاری می توانید انجام دهید. ابتدا، در مورد کوپروفاژی (میل به خوردن مدفوع) تحقیق کنید و نکات ما را در مورد چگونگی جلوگیری از ورود سگ خود به چیزی که نباید انجام دهد، بررسی کنید. فقط به یاد داشته باشید که تقویت مثبت بسیار بهتر از تنبیه عمل می کند.

5 مسائل بهداشتی اساسی

بیلمایر می‌گوید متأسفانه گاهی اوقات بوی بد سگ نشانه یک مشکل جدی سلامتی مانند دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی است.

او می گوید: «بوی شیرین یا میوه ای [در نفس سگ شما] می تواند نشانه دیابت باشد. بوی ادرار می تواند به این معنی باشد که سگ شما از مشکل کلیوی رنج می برد. و اگر مدفوع شما استفراغ می کند یا بی اشتها است. لثه با رنگ زرد؛ یا نفس بسیار بد، می تواند نشانه بیماری کبد باشد.

اگر متوجه چیزی شبیه به آنچه بیلمایر توضیح می‌دهد، در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید تا یک امتحان را تعیین کنید.

hamoonpet.com نحوه رفع بوی بد سگ هنگامی که نفس سگ شما بو می دهد، رفع مشکل ضروری است. دوگرتی می‌گوید که چگونه این کار را انجام می‌دهید به علت آن بستگی دارد، بنابراین مهم است که با دامپزشک خود کار کنید تا دلیل اصلی بوی بدبوی حیوان خانگی‌تان را تعیین کنید. با این حال، این نکات می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند. وقتی بوی تعفن ادامه یافت، با دامپزشک خود صحبت کنید.

1 روزانه دندان های توله سگ خود را مسواک بزنید

شما یک روز را بدون مسواک زدن خودتان نمی گذرانید، درست است؟ خوب، روال دندانپزشکی روزانه حیوان خانگی شما به همان اندازه مهم است. در واقع توصیه می شود که والدین حیوان خانگی هر روز دندان های توله خود را مسواک بزنند. این بهترین راه برای کاهش میزان تجمع پلاک و جلوگیری از نشستن ذرات غذا روی دندان است.

برای شروع، مواد لازم را تهیه کنید: می‌خواهید از مسواک و خمیردندانی که مخصوص سگ‌ها طراحی شده است استفاده کنید، بنابراین خمیردندان خود را با توله سگ خود به اشتراک نگذارید! (به احتمال زیاد حاوی موادی است که برای سگ ها خطرناک است.)

2 به سگ خود جویدن و تشویقی های مناسب دندان بدهید

در حالی که بهتر است دندان های سگ خود را هر روز مسواک بزنید، دوگرتی خرید جویدن های دندانی با پوشش آنزیمی را به عنوان یک راه مکمل برای بهبود سلامت دندان های آن ها پیشنهاد می کند. این خوراکی‌های تمیزکننده دندان می‌توانند به حذف پلاک از روی دندان سگ شما کمک کنند و بوی زیبایی را در دهان سگ شما حفظ کنند.

دوگرتی توضیح می‌دهد: «این جویدن‌ها با همان انواع آنزیم‌هایی که در خمیردندان وجود دارد پوشیده شده‌اند. آنها نه تنها با خراشیدن دندان های سگ شما هنگام جویدن به از بین بردن جرم کمک می کنند، بلکه در سطح شیمیایی با باکتری ها نیز مبارزه می کنند.

3 از افزودنی آب استفاده کنید

به گفته استفانی لیف، DVM، از Pure Paws Veterinary Care در شهر نیویورک، افزودنی‌های آب می‌توانند با مبارزه با پلاک، جرم و رشد باکتری‌های ناشی از آن از بوی بد دهان جلوگیری کنند.

مانند درمان های دندانپزشکی، این محلول های مکمل حاوی پلاک و مواد ضد باکتری هستند، اما به شکل مایع. آنها را می توان به آب سگ شما اضافه کرد تا یک روش آسان برای کمک به افزایش سلامت دندان آنها باشد.

4 با دامپزشک خود صحبت کنید

دامپزشک سگ شما نیز در واقع دندانپزشک اوست، بنابراین معاینات منظم دامپزشک برای سالم نگه داشتن دندان ها و دهان آنها مهم است - و در جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است.

برنال می‌گوید: «اگر توله سگ شما دائماً شما را با بوسه‌های بدبو دوش می‌دهد، اتاقی را با خمیازه‌هایش تمیز می‌کند یا نفس صبحگاهی دارد که تمام روز طول می‌کشد، پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی با دامپزشک خود تماس بگیرید.4 با دامپزشک خود صحبت کنید دامپزشک سگ شما نیز در واقع دندانپزشک اوست، بنابراین معاینات منظم دامپزشک برای سالم نگه داشتن دندان ها و دهان آنها مهم است - و در جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است.

برنال می‌گوید: «اگر توله سگ شما دائماً شما را با بوسه‌های بدبو دوش می‌دهد، اتاقی را با خمیازه‌هایش تمیز می‌کند یا نفس صبحگاهی دارد که تمام روز طول می‌کشد، پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی با دامپزشک خود تماس بگیرید. 4 با دامپزشک خود صحبت کنید دامپزشک سگ شما نیز در واقع دندانپزشک اوست، بنابراین معاینات منظم دامپزشک برای سالم نگه داشتن دندان ها و دهان آنها مهم است - و در جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است.

برنال می‌گوید: «اگر توله سگ شما دائماً شما را با بوسه‌های بدبو دوش می‌دهد، اتاقی را با خمیازه‌هایش تمیز می‌کند یا نفس صبحگاهی دارد که تمام روز طول می‌کشد، پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی با دامپزشک خود تماس بگیرید.

دامپزشک شما ممکن است مشکلات سلامتی خاصی را (مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد) کشف کند و داروهای مناسب مانند آنتی بیوتیک ها و مکمل ها را برای درمان مناسب و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کند.

یک تمیز کردن حرفه ای دندان را در نظر بگیرید اگر بوی بد دهان سگ شما ناشی از تجمع پلاک و جرم است، یا اگر این تجمع به بیماری پریودنتال تبدیل شده باشد، دامپزشک شما ممکن است بخواهد یک تمیز کردن کامل دندان را برنامه ریزی کند. بیلمایر می‌گوید، شایان ذکر است که تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های سگ معمولاً نیاز به بیهوشی دارد، اگرچه برخی از کلینیک‌ها ممکن است تمیز کردن دندان‌های غیر بیهوشی را ارائه دهند. با دامپزشک خود در مورد آنچه ارائه می دهند و آنچه برای توله سگ شما مناسب است صحبت کنید. دامپزشک شما ممکن است مشکلات سلامتی خاصی را (مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد) کشف کند و داروهای مناسب مانند آنتی بیوتیک ها و مکمل ها را برای درمان مناسب و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کند.

یک تمیز کردن حرفه ای دندان را در نظر بگیرید اگر بوی بد دهان سگ شما ناشی از تجمع پلاک و جرم است، یا اگر این تجمع به بیماری پریودنتال تبدیل شده باشد، دامپزشک شما ممکن است بخواهد یک تمیز کردن کامل دندان را برنامه ریزی کند. بیلمایر می‌گوید، شایان ذکر است که تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های سگ معمولاً نیاز به بیهوشی دارد، اگرچه برخی از کلینیک‌ها ممکن است تمیز کردن دندان‌های غیر بیهوشی را ارائه دهند. با دامپزشک خود در مورد آنچه ارائه می دهند و آنچه برای توله سگ شما مناسب است صحبت کنید. hamoonpet.com دامپزشک شما ممکن است مشکلات سلامتی خاصی را (مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد) کشف کند و داروهای مناسب مانند آنتی بیوتیک ها و مکمل ها را برای درمان مناسب و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کند.

یک تمیز کردن حرفه ای دندان را در نظر بگیرید اگر بوی بد دهان سگ شما ناشی از تجمع پلاک و جرم است، یا اگر این تجمع به بیماری پریودنتال تبدیل شده باشد، دامپزشک شما ممکن است بخواهد یک تمیز کردن کامل دندان را برنامه ریزی کند. بیلمایر می‌گوید، شایان ذکر است که تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های سگ معمولاً نیاز به بیهوشی دارد، اگرچه برخی از کلینیک‌ها ممکن است تمیز کردن دندان‌های غیر بیهوشی را ارائه دهند. با دامپزشک خود در مورد آنچه ارائه می دهند و آنچه برای توله سگ شما مناسب است صحبت کنید.

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون