بیمارستان دامپزشــکی هامــون

خطر گیاه جو موشی در حیوانات خانگی را جدی بگیریم !

گیاه جو موشی با نام علمی Hordeum jubatum گیاهی از تیره گندمیان است؛ که توسط بذر تکثیر می شود. برگ‌های گیاه جو موشی مسطح پهن، زبر و نوک تیز و گل آذین در آن بصورت افراشته و متراکم است و گل‌دهی در آن از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت ماه می‌باشد. اين علف هرز به‌طور عمده در حاشيه‌ی جاده‌ها، مزارع و محصولات زراعى مختلف مشاهده مى‌شود. در خاک‌ها شنى و سنگلاخى رشد نسبتاً خوبى دارد و از جمله علف‌هاى هرزى است که براى مزارع، غلاّت و باغ‌ها مشکلات فراوانى ايجاد مى‌نمايد.

حیوانات خانگی مخصوصا سگ‌ها، علاقه زیادی به پرسه‌زنی و جستجوی محیط اطراف حین پیاده‌روی روزانه دارند که البته هیچ مشکلی ندارد. با توجه به فصل گلدهی و حضور گیاه جو موشی در محیط، گاهی که حیوان را در فصل بهار یا تابستان به بیرون می‌بریم، گیاه Foxtail یا جو موشی بدلیل ساختار فیزیکی منحصر به فردش به راحتی در بین پشم و موی حیوان گیر کرده و معمولا به سادگی تشخیص داده نمی‌شود و اغلب صاحبان دام این کار را پشت گوش می‌اندازند.

مشکلات گیاه جو موشی فقط به گیر کردن لای به لای موهای حیوان محدود نمی‌شود و در برخی موارد وارد پوست شده و ایجاد آبسه و زخم‌های عفونی می‌کند. ناحیه گیر کردن این گیاه نیز بسار حائز اهمیت است؛ به طوری که وارد شدن در پوست بدن ممکن است به یک آبسه منتهی شود ولی وارد شدن آن در ناحیه صورت مخصوصا در سگ‌ها که با بوکردن محیط را پویش می‌کنند، ممکن است باعث زخم‌های شدید قرنیه و کوری دائمی بشود. هم‌چنین از ویژگی بد گیاه جو موشی، مهاجرت و حرکت در بدن است که در صورت گیر کردن در نقاط حساسی مثل قفسه سینه یا گردن، ممکن است با این ویژگی وارد اندام‌های حیاتی شده و باعث مرگ حیوان شود.

مطالب مرتبط

چرا سگ مدفوع گربه را میخورد

ادامه مطلب

مسمومیت با استامینوفن در سگ و گربه

ادامه مطلب

همه آنچه باید در مورد چای برای سگ بدانید

ادامه مطلب

غذاهای خطرناک برای سگ ها

ادامه مطلب

خطر گیاه جو موشی در حیوانات خانگی را جدی بگیریم !

ادامه مطلب

مشکلات و آسیب های پد پنجه سگ چیست؟

ادامه مطلب

حقایق جالب درباره گوش گربه‌

ادامه مطلب

واکسیناسیون گربه

ادامه مطلب

بهداشت و سلامت حیوانات خانگی

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون